Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Sabtu, 18 Julai 2009

Kisah Ramadan 1999-2000 Lampau (4)


Di Sebalik Kesusahan ada Kesenangan


Aku dan Wifaq mengambil keputusan untuk balik semula ke Makkah dengan menaiki teksi ‘sapu’. Malam itu, jam 12.00 kami bertolak ke Makkah agar tidak ditangkap. Sampai sahaja dalam jam pukul 2.00-3.00 pagi di kawasan Masjidil Haram, suasana begitu tenang berbanding minggu lepas dengan kebanjiran hampir 3 juta manusia dari seluruh dunia.

Malam itu, hujan gerimis turun dan aku melihat Kaabah tersergam indah dengan bilangan jemaah yang begitu sedikit. Aku akhirnya dapat mencium Hajar al-Aswad yang aku cuba merempuhnya minggu lepas beberapa kali tapi tidak berjaya mencapainya. Pada malam itu, aku berjaya mengucupnya dengan mudah sebanyak 5 kali. Berkali-kali dapat bersolat sunat di Hijr Ismail dan hatiku cukup bahagia saat itu.

Paginya kami pergi ke Tabung Haji untuk mengambil sedikit wang yang berbaki. Malang bagiku kerana aku telah mendaftarkan haji dan wang itu tidak dapat dikeluarkan. Perit rasanya ketika itu. Hanya Wifaq yang berjaya mengeluarkannya dan kami terpaksa berkongsi bersama bagi meneruskan lagi hayat kami di sana. Pulangnya kami di Port Jeddah, kami mencari Pok Od yang menghilangkan diri. Rupanya malam tersebut mereka yang ‘terkandas’ telah diserbu oleh penguatkuasa. Beliau terpaksa melarikan diri dengan memikul beg-beg kami ke bawah jejantas yang berhampiran mengelak dari ditangkap.

Kami meminta bantuan dari semua orang yang kami temui hinggakan ke pejabat Liga Arab, pejabat Belia Islam hatta pegawai besar Syarikat Coca Cola Jeddah yang pernah menemui rakanku di Sepanyol. Beliau sempat menghulurkan sedikit wang dan mengarahkan agar anak buahnya membantu kami ke Konsul Mesir bagi menyelesaikan masalah ini, namun semuanya hampa.

Doa dan Usaha Perlu Berterusan

Beberapa hari juga kami berada dalam keadaan demikian, akhirnya aku membuat keputusan untuk bertemu semula dengan pihak konsul Malaysia. Aku merayu kepada pegawai konsul itu agar membenarkan kami membawa seorang pegawai penterjemah berbangsa Sudan agar menyediakan satu surat pelepasan kepada kami.

Akhirnya beliau menyuruh agar pegawai tersebut menyediakan satu surat dan menyuruh beliau mengikuti kami. Semua tambang teksi dari konsul Malaysia ke konsul Mesir itu, kami keluarkan belanja sendiri. Sampai hati…. Tak sampai beberapa jam, semuanya beres!

Bayangkan, bagaimana jika beliau benarkan salah seorang pegawainya membantu kami dari 2 minggu lepas lagi? Sudah pasti tidak ada apa yang aku akan coretkan di sini. Kecuali, semuanya baik dan bagus. Semasa aku berada di Mesir beberapa hari kemudian, kebetulan Menteri Luar ketika itu, Tan Sri Syed Hamid al-Bar membuat kunjungan di Kaherah dan aku nyaris-nyaris nak membuat pengaduan berkaitan konsul Malaysia di Jeddah kepada beliau.

Ingin juga aku menggunakan ‘title’ jawatan presidenku bagi mahasiswa Maghribi yang tidak lebih 10 orang ahlinya ketika itu untuk mendapat tempat lebih baik bagi bantahan yang akan aku laporkan. Namun, aku rasa lebih baik aku maafkan dia, kerana kemaafan itu lebih besar.

p/s: Jadi, moralnya... sesiapa yang bekerja dan berjawatan besar. Bantulah orang lain dengan jawatan yang ada pada anda sebelum ia dilucutkan. Kerana kebaikan anda pasti dikenang orang, tetapi jika anda tidak gunakan sebaiknya. Anda pasti dikecam orang, sekalipun anda sudah tiada di atas dunia ini lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan