Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Sabtu, 18 Julai 2009

Kisah Ramadan 1999-2000 Lampau (1)


Senario di Jeddah


Semasa aku terkandas lebih kurang 2 minggu di Jeddah selepas menunaikan ibadah umrah selama 2 tahun. Mungkin ramai yang terfikir mengapa agak lama tempoh yang terpaksa aku lalui dalam menjalani ibadah umrah? Selalunya 2 minggu atau 1 bulan sahaja bagi sebahagian orang tetapi tidak bagiku, ia begitu istimewa.


Kebetulan pula pada tahun tersebut bulan Ramadan jatuh pada 9hb Disember 1999 dan Aidilfitri di sambut pada 8hb Januari 2000. Tidakkah dua tahun lamanya proses ibadah umrah tersebut? Malahan boleh juga disebut aku menjalani ibadah umrah ini selama dua kurun. Fuhhh susah nak dapat keistimewaan tersebut…


Terkandas


Namun, takdir penentu segalanya. Aku terkandas di Port Jeddah hampir 2 minggu bukan dua tahun atau dua kurun. Tapi hanya 2 minggu yang ku rasakan seperti 2 kurun setengah, tambah sikit sebab terlalu bosan berada di sana seperti pelarian atau PATI yang telah tamat tempoh visa umrah.


Hanya sedikit kesilapan teknikal yang terjadi, padahnya cukup terkesan hingga membuatkanku terasa begitu merana. Kalau tidak percaya boleh tanyakan kepada dua rakanku iaitu Dr. Ahmad Wifaq dan Dr. (perubatan alternatif) Daud Gerahini yang turut bersama-sama dalam kembara tersebut. Suasana cukup pilu apabila kami berada di perantauan dalam keadaan seperti PATI ketika suasana ceria hari raya. Allah Taala sahaja yang tahu ketika itu betapa sedihnya hatiku.


Semua tiket sudah dibeli bagi perjalanan aller-retour (pergi balik) daripada Casablanca – Kaherah – Port Said – Jeddah – Madinah – Makkah – Jeddah – Port Said – Kaherah – Casablanca. Tetapi apabila ingin pulang, seorang pegawai imigresen Arab Mesir yang ‘buta warna’ tidak mengizinkan kami pulang dengan ferinya itu. Jadi terpaksalah kami mendiami kawasan port Jeddah buat sementara waktu. Apabila bertemu pengawal keselamatan Saudi, terpaksa kami tunjukkan tiket dan pasport agar tidak ditahan mereka.


bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan