Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 18 Ogos 2009

Sorok Gula Dilarang Agama




Oleh: Mohd Fikri Bin Che Hussain

Ketibaan bulan-bulan perayaan seperti bulan ramadan yang bakal menjelang tidak berapa lama lagi, pelbagai fenomena sosial pasti akan berlaku. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, krisis kekurangan bahan keperluan seharian kerap terjadi. Antara yang paling kerap berlaku adalah kekurangan bekalan gula walaupun negara kita antara negara pengeluar gula terbesar di Asia Tenggara.

Fenomena ‘pelik’ sebegini kian menjadi-jadi, meski pun pihak kerajaan melaksanakan pelbagai usaha membenterasnya dalam skala kecil mahu pun besar. Terbaru, lesen pemborong akan ditarik bagi para peruncit yang tinggal di kawasan 10 kilometer berhampiran dengan sempadan negara. Taktik ini bagi menyekat penyeludupan gula ke negara sempadan yang mana harga gulanya jauh lebih tinggi berbanding dengan negara kita.

Segala kesempatan yang ada untuk mengaut keuntungan dengan cara yang merugikan negara haruslah dijauhi dan dihindari. Hampirnya bulan Ramadan tidak berapa lama lagi antara faktor utama aktiviti menyorok gula di kalangan pemborong tempatan yang jauh dari daerah persempadanan berulang lagi.

Pihak peniaga dan usahawan kecil mulai mengambil kesempatan dengan menyorok ‘gula’ agar harga barangan keperluan ini melambung tinggi dalam pasaran tempatan. Mungkin tidak ramai yang tahu bahawa hal sebegini pernah dilarang oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dalam sebuah hadis sahih riwayat Muslim yang menyebutkan, “Barangsiapa yang ‘menyorok’ barang keperluan, dia adalah seorang yang berbuat maksiat.”

Perbuatan menyorok barang ini di dalam bahasa Arab disebut sebagai ihtikar iaitu perbuatan memonopoli barangan secara individu bagi meningkatkan harga jualannya di pasaran umum. Menurut Islam, perbuatan ini adalah satu kezaliman yang dilakukan oleh peniaga kepada para pembeli dengan menggandakan harga barangan tersebut bagi mengaut keuntungan yang lebih.

Terdapat banyak hadis yang melarang dilakukan perkara sedemikian sama ada daripada golongan peniaga di kalangan orang awam hinggalah kepada peringkat pemerintah dan kerajaan. Ini kerana perbuatan sebegini akan menyusahkan semua lapisan masyarakat. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Majah dan al-Hakim daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Usahawan diberi rezeki dan orang yang menyorok barang dilaknat.”

Dalam hadis ini jelas menunjukkan bahawa golongan usahawan yang mencari pendapatan dengan konsep memudahkan masyarakat pasti akan dipermudahkan rezeki mereka oleh Allah. Berbanding dengan pihak yang menyimpan barang atau memonopoli suatu jenis perniagaan yang mencari keuntungan dengan kesusahan orang lain pasti akan dimarahi dan dibenci masyarakat.

Hadis yang diriwayatkan pula oleh Imam Ahmad dan al-Hakim ada menyebutkan bahawa Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Sesiapa yang menyorokkan bahan makanan selama 40 malam. Sesungguhnya dia telah berlepas diri daripada (perlindungan) Allah dan Allah juga berlepas diri daripadanya.”

Para ulama fekah telah menetapkan syarat mengenai pengharaman barangan keperluan ini seperti berikut:

Pertama, hendaklah barangan yang disorok itu merupakan ‘lebihan’ keperluan peribadinya dalam tempoh setahun. Sekiranya dia menyimpan barangan itu sebagai keperluan dirinya sepanjang tempoh setahun itu sebagai bekalan peribadi, ia tidak dikira sebagai ihtikar.

Kedua, individu tersebut menunggu masa harga dinaikkan dan ketika itu barulah beliau menjualkannya kepada umum masyarakat.

Ketiga, barangan yang disorok itu merupakan barangan keperluan masyarakat setempat pada setiap masa, misalnya makanan ruji seperti beras, tepung, gula dan sebagainya.

Sekiranya perbuatan itu tidak menepati syarat-syarat ini, maka penyimpanan barangan tersebut tidak dianggap ihtikar atau menyorok barangan untuk memanipulasikannya. Perbuatan buruk sebegini sebaiknya harus dihindari oleh kaum muslimin dan golongan lain. Ini kerana perbuatan buruk ini akan menyusahkan masyarakat dan juga diri sendiri apabila perbuatan mereka diambil tindakan oleh pihak berkuasa tempatan di dunia ini dan diberi balasan buruk di akhirat kelak.
Sebuah kisah yang perlu dijadikan renungan bersama yang termaktub di dalam kitab Musnad Imam Ahmad mengenai kisah Farrukh pembantu ‘Utsman. Beliau menceritakan mengenai ‘Umar al-Khattab yang menjadi khalifah ketika itu sedang keluar menuju ke masjid dan beliau melihat lambakan makanan.

Beliau lantas bertanya, “Makanan apakah ini?” Mereka yang berada di situ menjawab, “Makanan yang kami usahakan.” Beliau berkata, “Semoga Allah memberkatinya dan mereka yang mengusahakannya.” Namun, sebahagian mereka memberitahunya, “Wahai Amir al-Mukminin, semua makanan ini akan disorok.” Beliau lalu bertanya, “Siapakah yang akan menyorokkannya?” Mereka memberitahunya, “Farrukh pembantu ‘Utsman dan si fulan pembantu ‘Umar.”

Beliau yang mengetahui hal itu terus menghantar orang agar memanggil mereka berdua untuk bertemu dengannya. Apabila bertemu beliau lantas bertanya, “Apa yang membuatkan kamu cuba menyorok makanan kaum muslimin?” Mereka berdua menjawab, “Wahai Amir al-Mukminin, kami membeli dengan wang kami dan kami ingin menjualnya.” Jawab ‘Umar, “Aku sendiri mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesiapa yang menyorokkan makanan kaum muslimin, nescaya Allah akan membalas perbuatannya dengan kemuflisan dan penyakit kusta.”

Mendengar kenyataan ‘Umar itu, Farrukh segera berkata: “Aku berjanji demi Allah dan di hadapan engkau, aku tidak akan menyentuh makanan tersebut sampai bila-bila.” Manakala, pembantu ‘Umar itu masih lagi menjawab, “Kami membeli dengan wang kami dan kami ingin menjualnya.” Abu Yahya yang meriwayatkan hadis ini menceritakan, “Akhirnya, aku sendiri melihat pembantu ‘Umar itu menghidap penyakit kusta di akhir umurnya.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan