
Oleh: Mohd Fikri bin Che Hussain
Antara matlamat ibadah puasa ini di syariatkan ialah sebagai satu ujian bagi merasai penderitaan yang ditanggung oleh orang lain terutamanya anak yatim, fakir miskin, ibu tunggal dan selainnya.
Antara matlamat ibadah puasa ini di syariatkan ialah sebagai satu ujian bagi merasai penderitaan yang ditanggung oleh orang lain terutamanya anak yatim, fakir miskin, ibu tunggal dan selainnya.
Orang yang berpuasa pasti terkenangkan penderitaan golongan ini yang sering memerlukan bantuan dan pertolongan dari mereka. Golongan yang berkemampuan ini pasti akan terfikir mengenai nasib yang menimpa saudara seagamanya yang sedang mengalami kebuluran, penderitaan dan kesengsaraan akibat perang mahupun ancaman bencana alam.
Syeikh Ibnu al-Hammam menjelaskan mengenai keinsafan dalam ibadah puasa ini, “Bagi orang yang berpuasa mereka pasti merasai derita kelaparan dalam tempoh waktu tertentu sepanjang hari tersebut. Kemudiannya, mereka akan terkenang golongan yang senantiasa berkeadaan sebegitu pada setiap waktu. Akhirnya perasaan belas kasihan dan simpati akan timbul terhadap golongan tersebut.”
Apabila diamati dengan teliti perasaan ini, pasti akan mewujudkan rasa sedih terhadap golongan fakir miskin dari kalangan mereka seanutan dengannya yang sememangnya memerlukan bantuan berupa harta, makanan, pakaian, penginapan dan sebagainya. Fenomena yang lahir dari rasa insaf ini secara tidak langsung akan mewujudkan kerjasama dan tanggungjawab di kalangan anggota masyarakat serta keprihatinan sesama Islam dalam membantu golongan yang tidak berkemampuan.
Ibnu Rajab al-Hanbali pernah menyebutkan kisah di kalangan Salaf al-Ummah yang disoal mengenai puasa, “Kenapa disyariatkan ibadah puasa? Dijawab oleh mereka: Agar golongan kaya merasai kelaparan dan dia pasti tidak akan melupai golongan yang sedang kelaparan.”
Dengan ini, para ulama berpandangan agar golongan yang kaya dapat menghulurkan bantuan kepada goplongan miskin, memberikan pertolongan berupa makanan, pakaian dan harta. Perasaan ini pasti membangkitkan kerjasama dalam masyarakat, mengeratkan hubungan di kalangan mereka serta menyemarakkan semangat persaudaraan sesama muslim.
Nabi Muhammad SAW suatu ketika telah menemui Umm 'Amarah Bintu Ka'ab al-Ansariyah. Beliau menyediakan makanan kepada Baginda. Maka, Baginda mengajaknya dengan bersabda: “Makanlah! Dia menjawab: Aku berpuasa. Nabi Muhammad SAW bersabda: Sesungguhnya orang yang berpuasa apabila dihidangkan makanan kepadanya, para malaikat akan mendoakan kesejahteraan kepada orang yang menyediakannya sehingga dia berlalu.” (Riwayat al-Baihaqi)
Namun di dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi beliau menambah, sehingga dia berlalu itu kemungkinan sehingga dia kekenyangan.
Di sini, bukanlah menghidangkan sesuatu kepada orang yang berpuasa itu sama ada rakan ataupun orang miskin dengan beberapa biji tamar dan air sahaja, kemudian membiarkan dia berlalu pergi. Bahkan, maksud yang sebenar ialah menghidangkan mereka dengan segala seuatu yang mampu mengenyangkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan