Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Ahad, 16 Ogos 2009

Bersabarlah! Mereka Juga Saudaramu


Oleh: Mohd Fikri Bin Che Hussain

Dalam kancah kehidupan hari ini, pihak kerajaan menggesa agar dilaksanakan Kempen 1Malaysia bagi mewujudkan perpaduan di kalangan semua anggota kaum dan etnik. Kesatuan dan perpaduan ini akan menguatkan pertalian hidup masyarakat, mengukuhkan hubungan mereka dan secara langsung dapat menstabilkan sosial, politik dan juga ekonomi negara kita.

Malangnya ada segelintir pihak yang memandang 'sepi' kempen sebegini dengan anggapan tidak sama manhaj ideologi dan juga jauhnya jurang perbezaan mazhab politik. Lebih malang lagi, ada yang membuat tohmahan bahawa kempen sebegini hanya menguntungkan sesetengah pihak yang cuba menerapkan ideologi penjajah dan barat di minda generasi umat Islam khususnya.

Semua ini hanyalah ilusi yang perlu dihindari dan diketepikan kerana ia menyalahi prinsip agama Islam dan juga prinsip pegangan Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah yang meniti di landasan sunnah yang mulia. Ini kerana setiap perintah pemimpin yang menyeru ke arah kebaikan perlu dipatuhi dan ditaati, sebagaimana sebuah hadis dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma dari Nabi sallallahu 'alaihi wasallam sabdanya, "Wajib atas seseorang Muslim untuk mendengar dengan patuh serta mentaati, baik dalam hal yang ia senangi dan yang ia benci, melainkan jikalau ia diperintah untuk melakukan sesuatu kemaksiatan. Maka apabila ia diperintah oleh pemerintahnya dengan sesuatu kemaksiatan, maka tidak boleh ia mendengar perintah itu dan tidak boleh pula mentaatinya." (Muttafaq 'alaih)

Segala dendam kesumat atas kesilapan silam, kesalahan peribadi dan apa jua yang berlaku perlulah dimaafkan sahaja. Itulah jalan terbaik yang perlu diikuti sepertimana kemaslahatan untuk kelompok ramai lebih diutamakan dari kemaslahatan peribadi akibat pertelingkahan peribadi berdasarkan Fiqh Awlawiyat (keutamaan). Jelas dalam satu kaedah fekah (Qawa'id Fiqhiyah) yang menyebutkan "al-Khuruj min al-Khilaf Mustahab" membawa maksud, menghindari perbezaan pendapat itu adalah sunnah.

Menjaga persatuan umat Islam dan menjauhkan diri daripada sebarang perselisihan merupakan suatu hal yang wajib. Malah hal ini lebih diutamakan daripada melakukan perkara-perkara yang sunnah. Apabila berlaku percanggahan antara yang wajib dan sunnah, melaksanakan perkara yang wajib adalah diutamakan walau terpaksa meninggalkan yang sunnah.

Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah menjelaskan, "Disunnahkan seseorang itu menjaga persatuan meskipun harus meninggalkan sunnah. Disebabkan maslahat (kebaikan) memelihara kesatuan umat lebih utama daripada melaksanakan sunnah sebagaimana yang dicontohkan Nabi sallallahu 'alaihi wasallam. Baginda tidak mengubah bangunan Kaabah kerana dengan membiarkannya seperti yang sedia ada dapat menjaga perpaduan."

Beliau menegaskan lagi, "Sama juga dengan Ibn Mas'ud yang tidak sependapat dengan 'Utsman bin 'Affan yang mendirikan solat dalam musafir secara tamam (sempurna tanpa mengqasarkannya). Biar pun demikian, dalam musafir tersebut beliau melaksanakan solat secara tamam sebagai makmum di belakang 'Utsman. Bila ditanya tentang perbuatannya itu, dia menjawab ringkas, "Perselisihan itu membawa natijah buruk".

Beginilah yang dilakukan oleh tokoh sahabat dalam menghindari perselisihan dan pertikaian sesama mereka. Sahabat seperti Ibn Mas'ud yang dilantik oleh Umar al-Khattab sebagai pembantu kepada 'Ammar di Kufah turut dilantik sebagai pendakwah di sana kerana pengetahuannya yang mendalam tentang ajaran Islam.

Umar sendiri menyatakan di lembaran terakhir suratnya kepada penduduk Kufah agar mematuhi perintah dan ajaran yang disampaikan oleh 'Ammar dan Ibn Mas'ud ini dengan ungkapan, "Aku telah mengutuskan untuk kamu 'Ammar sebagai pemimpin dan Ibn Mas'ud sebagai pembantunya dan guru kepada kamu. Mereka berdua adalah sahabat Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam yang bijak dari kalangan ahli Badar. Maka taatilah perintah dan contohilah mereka berdua. Aku sendiri amat terkesan dengan keperibadian 'Abdullah Ibn Mas'ud dalam berpegang dengan sunnah."

Perhatikan sikap para ulama terdahulu yang cuba mencari jalan untuk mengelakkan sebarang perselisihan dan pertikaian. Tiada untungnya perpecahan dan pertelingkahan ini melainkan bakal membawa natijah yang buruk dan kemusnahan. Ada baiknya dibawakan kisah Ibn Taimiyah yang pernah difitnah oleh musuh ilmiahnya hatta dihukumkan kafir dan sesat. Beliau yang menjawab dan mengkritik sebuah buku yang ditulis oleh seorang ulama sufi di zamannya berjudul al-Istighatsah telah menimbulkan kemarahan syeikh tersebut.

Fitnah tersebut antara yang terburuk berlaku ke atas peribadi Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah pada tahun 707H. Beliau bukan sahaja digesa agar dihukum penjara malahan turut diminta agar dihukum bunuh oleh syeikh sufi tersebut. Tindakan yang tidak diambil oleh pihak pemerintah tersebut semakin memburukkan lagi kepada Ibn Taimiyah yang telah diserang oleh kumpulan tersebut pada tahun 711H.

Mendengar berita Ibn Taimiyah diserang oleh pihak terbabit yang memusuhinya, anak muridnya yang terdiri daripada masyarakat awam telah menggesa pihak kerajaan mengambil tindakan atas kumpulan tersebut, namun tidak diendahkan. Akhirnya mereka semua berjaya mengumpulkan sebahagian tentera dan golongan yang bersimpati dengannya untuk menuntut bela dengan apa yang terjadi ke atas Ibn Taimiyah. Ramainya kumpulan tersebut sehingga ada pihak yang menyatakan, "Syeikh, telah datang pasukan dari al-Husainiyah ke sini. Seandainya tuan ingin mereka hancurkan seluruh negara Mesir, nescaya mereka akan laksanakan perintahmu."

Ibn Taimiyah tidak mengambil peluang ini untuk melaga-lagakan sesama umat Islam kerana beliau menganggap apa yang dilakukan oleh syeikh sufi itu tetap mendapat satu pahala kerana kesalahan ijtihad beliau ke atasnya. Malah beliau tidak langsung menyatakan rasa marah atau bertindak balas dengan apa yang dilakukan oleh mereka ke atas dirinya.

Sebaliknya beliau menolak bantuan tersebut dengan memberi amaran kepada mereka dengan katanya, "Apa sahaja tujuan kamu datang ke sini bagi membela diriku, atau demi kepentingan kamu atau pun kerana Allah Taala, aku tidak tahu. Sekiranya untuk diriku, aku memaafkan mereka. Jika demi kepentingan kamu, seandainya kamu tidak mendengar fatwaku, janganlah kamu meminta lagi fatwa daripadaku dan lakukanlah sekehendak hati kamu. Jika kerana Allah kamu ke sini, Allah Taala yang lebih berhak ke atas mereka dengan kehendak dan bila masa yang dikehendakiNya."

Perlu diketahui, syeikh sufi tersebut tidak ada tempat untuk bersembunyi dari pihak penguasa yang didesak oleh orang ramai agar menangkapnya. Akhirnya beliau sendiri terpaksa meminta bantuan daripada Ibn Taimiyah untuk bersembunyi di dalam rumahnya. Beliau berada di sana beberapa lama sehinggalah Ibn Taimiyah sendiri berjumpa dengan khalifah bagi menggugurkan tangkapan tersebut.

Beginilah sikap ulama yang mengutamakan hak masyarakat melebihi hak peribadi demi menjaga kesatuan umat Islam. Moga Allah menjadikan kita semua di kalangan hamba yang bersikap sabar dan bertolak ansur sesama saudara seIslam. Insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan