Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Isnin, 31 Ogos 2009

Matlamat Puasa Menjaga Kesihatan

Oleh: Mohd Fikri bin Che Hussain

Hikmah berpuasa secara tidak langsung dapat memberikan faedah besar terhadap kesihatan tubuh badan. Kerehatan yang diberikan kepada saluran pemakanan dalam tempoh sebulan cukup untuk meregang dan melegakan bahagian penghadaman tersebut. Dalam ertikata lain mengembalikan kekuatan dan kecergasannya pada waktu selepas berlalunya Ramadan.
Tidak dinafikan bahawa perut adalah ‘rumah penawar’ dan 'pencegahan'nya merupakan mahkota segala penawar seperti yang disebutkan oleh tokoh perubatan Arab iaitu al-Harits Bin Kaldah.

Puasa memberikan kerehatan kepada setiap manusia yang melakukannya selain turut menjadi benteng kepada pelbagai penyakit yang menyerang tubuh manusia. Penyakit yang nyata berjaya dihindari dengan melakukan ibadah ini ialah sakit perut, obesiti, pertambahan kolestrol, tekanan darah tinggi, kencing manis dan sebagainya.

Apabila merujuk kepada Hippocrate yang bergelar 'Bapa Perubatan Greek', beliau turut menggunakan puasa sebagai kaedah perubatan pada hari pertama para pesakitnya mendapatkan rawatan. Beliau juga menyifatkan kepelbagaian rawatan yang dihasilkan daripada puasa amat sesuai dengan setiap penyakit yang menghinggapi para pesakitnya.

Seorang pakar perubatan Arab iaitu Dr. Umayyah Lahud di dalam bukunya telah menjelaskan, “Saya sering melakukan kajian kepada pelajar saya yang berpuasa, hanya dalam tempoh singkat mereka dapat menambahkan kemampuan dari aspek penghasilan idea. Ini menjadikan mereka di kalangan pelajar yang mampu menggunakan segala kemampuan akal untuk menguasai pelajaran mereka. Ini hasil dari puasa yang menjadikan tubuh mampu merangsang satu asid yang menolak segala toksin daripada tubuh individu tersebut. Seterusnya menjadikan sel darah kembali normal dan bersih dari segala zat yang diperolehi dari pemakanan harian. Manakala pengaliran darah ke otak lebih lancar.”

Tidak diragukan lagi ibadah puasa ini merupakan tanda kekuasaan Allah yang mensyariatkan kepada kita suatu ibadah yang amat bermanfaat. Hatta pakar perubatan lain turut mengutamakan teknik berpuasa bagi para pesakit mereka berbanding dengan pemberian ubat atau sebarang rawatan lain. Seorang doktor perubatan Rusia menyatakan, “Adalah lebih penting kami mengarahkan kepada pesakit agar berpuasa dan mengosongkan perutnya supaya berat badannya turun dan mereka mampu sembuh dengan lebih cepat. Hal ini lebih baik daripada kami memenuhkan perut mereka dengan ubatan seperti pil dan kapsul serta makanan yang bakal menambahkan lagi penyakit lain.”

Allamah Rasyid Ridha penulis Tafsir al-Manar menjelaskan pengakuan daripada beberapa orang pakar perubatan Eropah yang mengakui dengan berpuasa sebulan Ramadan dalam setahun mampu menyingkirkan sel-sel tambahan yang mati atau tidak berfungsi dalam badan seseorang individu itu.

Apa yang menghairankan, didapati majoriti yang menyambut bulan mulia ini dengan ‘menyerbu’ ke bazar Ramadan. Hinggakan keperluan kos perbelanjaan makanan pada bulan ini ‘meningkat’ mengatasi tiga bulan yang lalu. Pihak peniaga pula mengambil kesempatan dengan meningkatkan harga barangan keperluan hatta ‘gula’ mulai disorok bagi menjadikan harga di pasaran melambung tinggi. Sedangkan dalam hadis riwayat Muslim ada menyebutkan, “Barangsiapa yang ‘menyorok’ barang keperluan, dia adalah seorang yang berbuat maksiat.”

Kewujudan pasar Ramadan bagai ‘cendawan tumbuh’ menjadikan seolah-olah bulan puasa adalah ‘pesta makanan’. Segala jenis makanan yang muncul dibeli oleh pelanggan untuk dihidangkan kepada keluarga. Maka bertambahlah ‘penyakit’ lain dari aspek fizikal sama ada penyakit obesiti, diabetes, darah tinggi, jantung dan sebagainya. Manakala penyakit hati yang timbul pula seperti sifat tamak, tidak sabar atau gelojoh, kedekut dan mementingkan diri tetap bersarang di jiwa.

Apabila mereka merujuk kepada pihak hospital akibat penyakit yang dihidapinya, sudah pasti banyak penyakit tersebut berpunca dari perut yang kekenyangan. Allah berfirman, “Makan dan minumlah kamu sekalian dan jangan kamu membazir.” Ayat ini dengan jelas menerangkan keharusan makan dan minum bagi setiap manusia, tetapi larangan pada akhirnya melarang dari berlebihan dan membazirkannya. Para ulama sendiri menyatakan, “Dalam ayat yang ringkas ini Allah Taala mengumpulkan rahsia perubatan untuk semua perkara kepada diri manusia.”

Kaum terdahulu turut melarang daripada mengambil makanan dan minuman yang banyak dan melampaui batasan keperluan. Luqman al-Hakim pernah mengingatkan kepada anaknya, “Wahai anakku! Seandainya perut dipenuhi makanan, akan tidurlah akal fikiran, tergendala segaka hikmah dan lumpuhlah anggota badan untuk beribadah.”

Justeru, setiap muslim perlu menggunakan kesempatan terbaik ini bagi membetulkan kesilapan mereka pada masa lalu. Khidmat percuma ini didatangkan Allah dengan penuh nikmat kepada setiap para hambaNya. Tidak perlu mereka merosakkan puasa ini dengan membanyakkan makan minum hingga membawa kepada pembaziran.
Sebagaimana pesan Imam Muhammad bin al-Hasan al-Syaibani, “Pembaziran makanan ini adalah makan dengan banyak hingga melampaui rasa kenyang. Termasuk juga pembaziran adalah dengan memperbanyakkan juadah dan kepelbagaian jenisnya. Bahkan dikirakan pembaziran juga apabila diletakkan dalam hidangan itu pelbagai ragam makanan melebihi keperluan yang sepatutnya.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan