Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Jumaat, 20 Februari 2009

Cuti Musim Sekolah Yang Lalu 2008

Sebahagian hasil kerjaku...

Setiap cuti panjang, aku akan menggunakan masa tersebut untuk menjalankan projek peribadi yang kadangkala aku rasakan perlu untuk menambahkan aktiviti pada masa yang terluang. Pada Cuti Sekolah 2007, aku habiskan masa berada di rumah untuk menyiapkan skrip buku aku yang terbengkalai sejak sekian lama. Aku berjaya menyiapkannya hampir 5 buah tajuk buku sekali gus dan beberapa buah tajuk sampingan.

Pada masa yang sama aku belajar membina Blog bagi menjual dan menyebarkan ilmu sebagai satu perkongsian bersama dengan para netters. Blog aku itu ialah www.mohdfikri.com/blog. Aku mencuba dengan bermodalkan sebanyak RM100.00 iaitu RM50.00 untuk web hosting dan RM50.00 lagi untuk membeli buku panduan membinanya. Akhirnya aku berjaya merealisasikannya.

Aku sendiri tidak menyangka yang aku masih boleh membinanya, sebab beberapa buah laman web aku tidak berjaya dibangunkan kerana kekangan masa, wang, line corrupt dan juga kepakaran. Namun dengan usaha yang bersungguh-sungguh dan ketekunan hingga jam 4 - 5 pagi setiap hari. Akhirnya aku berjaya jua, alhamdulillah!

Pada tahun 2008 baru ini, semasa Cuti Persekolahan berlangsung... aku lebih menumpukan kepada perniagaan buku yang semakin berkembang maju. Hendak dikatakan maju sangat itu tidaklah, tapi boleh untuk menambahkan pendapatan sampingan aku yang kerap terdesak pada penghujung bulan. Cintakan buku sebagai koleksi peribadi dan dapat berkongsikan pengetahuan dan maklumat sesama umat Islam menjadi objektif utama aku menceburi bidang ini.

Di samping kesibukan aku itu, sebenarnya ada satu minat yang aku telah lupakan iaitu melukis mural. Sebelum tamatnya cuti sekolah, pendek katanya pada 3 minggu terakhir. GB sekolahku telah bertanyakanku mengenai lukisan mural yang pernah aku janjikan padanya. Akibat terlalu sibuk, membuatkan aku tidak mampu melunasinya. Selain beberapa masalah dalaman dalam usaha menyiapkan projek tersebut. Janji tinggal janji!

Jadi, aku kuatkan azam untuk cuba menyiapkannya. Aku ingin menunjukkan betapa patriotiknya aku dalam usaha memupuk nilai tersebut di kalangan para pelajar. Atas bantuan isteriku yang tercinta, aku cuba juga melakukannya secara cepat dan pantas. Ini kerana aku terpaksa melakukannya sendirian dan dengan bantuan isteriku sahaja. Walaupun ada juga yang hanya datang menolong, tetapi pertolongan itu tidak setimpal dengan apa yang sepatutnya diusahakan. Jadi, aku tidak mahu menyebutkan perkara tersebut. Kerana bagiku, kepuasan aku dapat menyumbangkan sesuatu adalah lebih baik untuk diceritakan.

Idea spontan aku memenuhkan ruangan dinding sekolah ini menghasilkan panorama sebegini.

Ini gambar keseluruhannya yang boleh disiapkan dalam masa 2 - 3 hari sahaja jika tekun. Tapi aku yang bermalam-malam mencari idea. Seminggu dua juga terpaksa dihabiskan.


Ini adalah gambar 5 pejuang negara kita iaitu 5 PM Malaysia. Aku ciptakan gambaran ini sebagai salah satu idea graffiti aku dalam memupuk nilai patriotisme di kalangan muridku.

Tone warna bagi kalimah Prinsip Rukunegara itu bagi memudahkan mereka mengejanya sewaktu ikrar dilafazkan sewaktu perhimpunan pagi, terutama sekali pada murid tahun 1.


* Sesiapa nak buat corak 5 tokoh negara kita ini di sekolahnya. Bolehlah menghubungi saya untuk melakarkannya secara hitam putih (konsep graffiti gitu!). Harga 5 setnya sekitar RM700 tapi diskaun kengkawan RM500 je, sekali upah dan barang. Projek ini kira bagus jugalah, sekalipun terpaksa bersaing dengan banyak pihak. Hehehe...

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum.
    Adalah dimaklumkan, saya kini didalam proses mengumpulkan blog generasi felda, oleh kerana saya dapati sdr adalah anak peneroka, saya listkan sekali blog sdr .
    Jika sdr tidak bersetuju, boleh beritahu saya, saya akan keluarkan semula .....
    Jika ada lagi kawan2 sdr dari generasi felda bolehlah beri URL mereka kepada saya .
    sekian terima kasih.

    BalasPadam