Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 10 Februari 2009

Akidah Pembentuk Jati Diri Cemerlang

Lagu ini adalah hak zaujah saya... beliau meminta saya menuliskannya untuk sekolah beliau. Saya dengan 'besar dan berat hati' menulis juga walaupun mengambil masa hanya beberapa minit sahaja sebab mengantuk... :)

Bagi kalimah besar hati itu, sebab hampir setiap tahun saya akan menulis lirik nasyid ini untuk sekolahnya. Manakala yang berat hati pula ialah sebab penulisan ini tanpa sebarang hak cipat terpelihara, tiada bayaran royalti sebab tidak dialbumkan, tidak pernah menang dalam mana-mana pertandingan... apa yang salahnya, entahlah?

Saya hanya membantu, tetapi Allah Taala yang menentukan...
Tahun ini seingat saya, saya tak nak dah tulis lirik lagu nasyid. Sebab tiada bayaran ehehehe
Patutnya Panitia Pendidikan Islam keluarkanlah sikit sebagai sumbangan penulisan, apa salahnya... nak memikir empat rangkap lirik yang mana entah datang ideanya, bukan satu kerja yang senang.

Kalau biasanya, 4 minggu tak terkeluar lagi idea tu. Malah tidak semua orang yang mampu melakarkannya secara 'rencam'. Jadi, selepas satu rundingan dibuat, pihak sekolah membayar saguhati kepada saya dengan kadar RM??? Sebagai anugerah idea cemerlang sejak bertahun lalu. Kira okey laa tu!

Tidak semua idea dan pembaziran masa kita itu berlalu sia-sia, tetapi biarlah ia menjadi satu perkara yang dapat memberi manfaat kepada semua pihak. Ada orang tentu menyangka, "ustaz ini suka minta duit dan mengenakan bayaran". Bukan kekayaan tujuannya, tetapi ia bertujuan untuk sesetengah pihak menghargai nilai idea orang lain. Bukan semua perkara kita boleh mendapatnya dengan mudah dan tidak semua orang berpeluang mendapatkannya.

Fikir-fikirkanlah.....

Hasan bin Tsabit merupakan penyair Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam. Keindahan bahasa dan sastera puitisnya itu mampu menjadikan satu media membentuk manusia ke jalan Allah. Begitu juga dengan usaha kita dalam hal ini, cuma waktu dan ketika sahaja yang berlainan dari apa yang pernah dilaksanakan....

Inilah lirik tersebut yang cukup berharga, sebab ada wang yang dibayar:

Iman bermakna menanam akidah
Pegangan yang benar di dalam dada
Hati berfungsi pengerat takwa
Menjadi wadah penggerak ummah

Iman dapat meluruskan pandangan
Pada dunia, manusia dan kehidupan
Iman membangun jiwa dalaman
Jasad dan zahir sebagai ikutan

Keindahan hidup dengan pegangan
Kitab induknya adalah al-Quran
Mengajar kebaikan dan kebajikan
Membentuk umat yang gemilang

Insan yang cemerlang tahan diuji
Iman dan ihsan membentuk jati diri
Mereka berusaha setiap detik masa
Membangunkan iman sejati di dalam jiwa

Hakcipat terpelihara Mohd Fikri Alamghiri

:) Pandai-pandailah melagukannya sendiri....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan