Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Khamis, 12 Februari 2009

Kesibukan tugasan

Walaupun saya tidak 'banyak tugasan' di sekolah selain jadual kelas, membimbing guru praktikum dan membuat penyediaan bagi aktiviti majlis keagamaan dll. Tetapi masih banyak lagi komitmen lain yang perlu diselesaikan ketika di luar sekolah seperti membuat tempahan buku di kedai berdekatan, membantu penterjemahan kitab Arab (edit), membikin tesis, menulis buku dan entah apa-apa lagi yang memenatkan badan dan kepala.

Kadangkala saya merasa hairan melihat segelintir rakan setugas yang lebih 'pening' dari saya dan tidak melakukan tugasan dengan sebaiknya di atas alasan 'pening kepala'. Mereka lebih gemar bersantai tanpa menghasilkan sesuatu yang dapat memberikan sumbangan kepada sekolah, pelajar dan juga masyarakat. Terutamanya golongan yang ber'title' ustaz atau ustazah.

Keadaan ini bukan hanya berlaku di sekolah, tetapi berlaku hampir di setiap institusi keagamaan di kalangan mereka yang digelar agamawan. Bila suatu perkara dipromosikan, merekalah kelompok utama 'merayakannya', bila ada isu atau permasalahan yang timbul, mereka akan menuding ke pihak yang lain dan tidak akan bertanggungjawab. Ini segelintir sikap yang me'rosak'kan dan mulai terpalit kepada mereka yang tergolong dalam kelompok itu.

Bagi saya yang ditempatkan sebagai seorang ustaz di sekolah rendah ini, ada sesetengah pihak agamawan yang beranggapan sebegini, "Apa 'kelas' perlu mengajar budak-budak sekolah rendah? Kalau belajar tinggi sampai ke luar negeri tapi menghadap budak kecil dan mengajar alif ba ta... sia-sia sahaja." Itulah level yang kedengaran sayup-sayup dari jauh.

Saya menolak tanggapan sedemikian demi melahirkan generasi yang cergas dan cerdas sepatutnya siswazah patut turun padang dalam mengelolakan upacara ini. Tidak perlu mengharapkan imbuhan yang lebih besar jika usaha yang disumbangkan pada masa ini adalah terlalu kecil. Gunakan setiap masa dan ruang yang ada untuk membangunkan diri dan seterusnya pada masyarakat.

Hmmm banyak nak diberitahu tetapi masa mencemburui kita.... ada mesyuarat Panitia dan selepas ini kelas Bahasa Arab yang terpaksa dijalankan diluar waktu sekolah dari jam 1.10 - 2.10 ptg. Tidak ramai guru yang sanggup pulang dalam jam 2.30 ptg. Tapi bagi mereka yang ikhlas dalam membangunkan jiwa pelajarnya, insya Allah... setiap masa adalah mencari dan menambah ilmu lantas menebarkannya kepada yang mahu!

Semoga Allah memberkati usaha kita biarpun kecil nilaiannya di sisi manusia, kerana ganjaran di sisi Allah Taala seluas langit dan bumi...

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan