Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 24 Februari 2009

Suatu Masa Nan Lalu 1


Pernah satu ketika dalam tahun 2001. Aku telah bermusafir ke sebuah kota di Eropah Timur. Aku tidak pernah terfikir untuk sampai ke sana. Apalah ada pada aku seorang anak peneroka Felda yang duduk nun ceruk di pedalaman. Wang tiada, apatah lagi pangkat dan harta. Tapi, bila terkenangkan kata Imam al-Syafie:


Menerusi ilmu, seorang miskin dipandang mulia kerana ilmunya.

Melalui ilmu, seorang kaya akan mendengar kata seorang yang papa.

(au kama qal)


Lalu aku memahami sebab apa ibu bapaku selalu menyuruh aku belajar bersungguh-sungguh. Aku memahami apa yang guruku sering ungkapkan dari peri pentingnya menuntut ilmu. Sesungguhnya dengan ilmu ini, aku berjaya mencapai satu tahap 'manusia' dan ia membawa aku ke merata pelusuk benua.

Mungkin orang mengata, apalah sangat dengan perjalanan dari destinasi ke suatu destinasi. Semua orang mampu melakukannya. Namun bagiku, perjalananku ke serata ceruk Eropah selama 'sebulan' dengan wang belanja hanya USD400 sahaja. Sebulan, bukan seminggu. Bayangkan di kota Paris sahaja jika ingin masuk ke tandas pada waktu itu menyamai FF4.00 bersamaan dengan USD1 atau RM4.00.

Jadi aku bawakan gambar aku di atas ini di tebing sungai Buda. Bangunannya hampir sama dengan bangunan di Putrajaya. Di sebelah sini kota Buda dan di seberang sana kota Pest. Apabila digabungkan jadilah sebutannya Budapest. Aku mengetahui nama Buda dan Pest ini setelah beberapa tahun pulang ke Malaysia.

Sewaktu di sana dalam masa dua hari, suasana cukup menggerunkan kerana ramainya puak Gypsi yang mundar mandir di kotanya yang luas dan besar. Mengapa gerun? Sebabnya mudah, semasa aku bercerita dengan beberapa kenalan, mereka kurang setuju untuk bersiar-siar ke kawasan Eropah Timur. Pertama kali aku memasuki wilayah Czech dari kota Dresden, Jerman. Suasana cukup pelik dan nampak kemundurannya ketika itu. Masyarakatnya tidak begitu mesra dan agak pelik melihat orang luar.

Di sempadan lagi, aku dan rakanku Ajoi telah diperbudakkan oleh pegawai sempadan mereka. Mereka bertanyakan kami dalam bahasa mereka di atas bas. Apabila kami cuba menjawab, dia bercakap kuat dan membuat lawak hinggakan satu bas ketawakan kami. Cuba engkorang bayangkan? Tapi bagiku, itu biasa sahaja. Prinsip aku mudah, dia nak ketawa sampai pecah perut pun, ketawalah lagi! Sebab aku hanya sekali sahaja bertemu dengannya, itu pun hanyalah kebetulan.

Apabila mereka mahu menceritakan kepada orang lain cerita lawak tersebut, mereka akan hanya dapat mengatakan, 'orang itu'. Siapa dia? Di mana dia tinggal? Apa? Bagaimana? dsbg. Dia tidak tahu dan tidak akan tahu. Itu sahaja... Mudahkan?

Itulah hidup kita sebenarnya. Amat mudah dalam meneruskan hidup ini, tapi apa yang pasti, asasnya adalah ilmu. Jangan biarkan emosi menguasai diri. Tuntutlah ilmu di sepanjang hidup anda dan jangan biarkan diri anda diselubungi misteri!

Wassalam


*ngantuk laa.. baru sampai dari KL. Kelmarin ke utara, balik kampung. Tak tau laa gemar betul berjalan-jalan ni...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan