Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 12 Januari 2010

Menuju Ke Makkah 2009


Kami bertolak ke Makkah selepas Maghrib. Hati sayu meninggalkan Madinah al-Munawwarah. Sebaik sahaja melepasi Madinah, sekitar 14 kilometer kami sampai ke Miqat Zul Hulaifah untuk bersolat Isyak dan sunat, di situ terlebih dahulu. Pihak Tabung Haji mengarahkan agar para jemaah siap berihram terlebih dahulu agar tidak berlaku kesesakan dan kelewatan. Jadi semuanya beres... Sayangnya, henpon aku tertinggal dalam bas bagi memudahkan pergerakan aku untuk bersolat. Tiada sebarang gambar yang dapat dirakamkan di situ.

Memakai pakaian ihram ini, sememangnya kurang selesa untuk bergerak. Berbagai rasa ada, semuanya berkaitan takut, bimbang, gugup, risau dan yang kurang meng'enak'kan. Dalam sejam dua selepas mengenakannya, barulah perasaan tadi beransur-ansur hilang dengan sendirinya. Paling risau 'nye' takut terlondeh je... yang lain okey. Dah lama tak pakai laaa katakan... Bila fikir semua orang pakai, tak ada dah laa perasaan yang 'macam tu'. Hikmah yang Allah suruh bagi kaum lelaki mengenakan ihram ini adalah untuk menjadikan mereka merasa insaf. Antaranya:
  1. Mula dah pakai kain putih sendiri, tak lama lagi orang akan pakaikan pula kat kita, siap bungkus lagi.
  2. Apa pun pangkat yang anda menjawatnya, sekalipun ada di hadapannya Sultan... di hadapan Allah Taala adalah sama sahaja. Tiada yang lebih, tiada yang kurang... hanya TAQWA yang membezakan kita.
  3. Kain putih ini adalah pakaian yang akan kita bawa bertemu dengan Allah pada suatu masa kelak. Bukan harta benda dan wang ringgit biarpun bertong-tong dan berguni-guni yang ada dalam simpanan kita. Semua itu akan ditinggalkan di dunia, kita pulang dengan sehelai kain putih yang membaluti badan dengan harga yang paling murah... insaflah.!

Selepas usai bersolat di atas bas kami mula bertalbiyah, tapi suara talbiyah orang kita agak malu-malu. Jadi, sebaiknya dilaungkan dengan suara yang kuat dan lantang. Aku sendiri agak sukar melaksanakannya kerana tiada geng, sekadar didengari 5 - 6 orang sahaja. Ada yang hanya mengatakan ia sekadar sunat dan ramai yang dah tangkap leleh (tidoq). Jadi, no komen, okey laa gitu!
Apa yang pasti, penghayatan di kalangan jemaah haji Malaysia agak kurang dari aspek sebenarnya. Mereka hanya ingin mendengar dari kalangan mereka yang mempunyai taraf pegawai Tabung Haji. Kadangkala apa yang kita sampaikan, mereka tidak boleh menerimanya. Kerana? Mereka tidak boleh menerima daripada orang lain yang tidak bertauliah.
Contohnya:
Siapa awak yang nak cakap benda ni?
Ustaz saya kata, bukan begitu. Sebenarnya, begini....
Awak ada tauliah ke?
Awak belajar setakat mana?
Dan pelbagai lagi persoalan yang dilontarkan...
Pernah sekali semasa di Mina, aku cuba menasihati sebuah khemah yang sering melaungkan azan 10 minit lebih awal dari masa yang sepatutnya. Jemaah lain turut terganggu dengan khemah tersebut setiap kali waktu solat tiba.
Manakala suara laungan azan di Masjid Mina boleh didengari dengan jelas pada kebeningan setiap pagi di sana. Malah, aku yang bersolat Subuh di Masjidil Haram setiap hari, amat pasti dengan masa pada jam yang aku gunakan ini bersamaan dengan waktu Makkah. Mina dengan Makkah hanya sekitar 3 - 4 kilometer sahaja. Masa masuknya waktu solat sudah tentu tidak banyak berubah.
Aku memberitahu kepada jemaah di situ agar jangan bersolat lagi kerana waktu masih awal. Jawapan yang aku terima dari seorang pakcik yang lewat usia awal 50-an dan kelihatan ala-ala ustaz dengan kopiah putih kerasnya, "Tolong, jangan campur urusan orang lain!"
Berdesing telingaku mendengar jawapan sedemikian. Aku terus berlalu pergi ke khemahku, sebaik sahaja mendengar jawapan tersebut. Setahu aku, solat sebelum masuknya waktu sudah tentu tidak sah. Kecuali jika anda tinggal di tengah padang pasir tanpa sebarang jam dan alat penentu tibanya waktu solat. Keyakinan masuknya waktu pada tahap ini bolehlah disandarkan pada ijtihad peribadi. Tetapi jika semua jemaah mempunyai jam dan mengetahui masuknya waktu yang sebenar, sebaiknya anda mengikut suara majoriti dalam hal tersebut. Wallahu a'lam.
P/S: Jangan jadi macam sorang junior aku masa kat Maghribi dulu, pukul 7 malam baru dia berkayuh basikal balik ke rumah sewa kami dengan harapan untuk bersolat Maghrib sebagaimana di Malaysia. Sedang dia berkayuh basikal, kedengaran azan Isyak telah berkumandang. Ini kerana masuknya waktu Maghrib pada musim luruh sudah berubah awal pada jam 6.15 petang. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan