Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 10 Mac 2009

Isu PPSMI


Isu PPSMI yang semakin menjadi-jadi pada hari ini adalah satu isu lapuk. Seingat aku pada masa isu ini akan dilaksanakan, sudah banyak pihak yang menentangnya secara habis-habisan. Aku sendiri menentang penggunaan Bahasa inggeris dalam pelajaran Matematik dan Sains. Kenapa perlu ditukar bahasa bagi memantapkan penguasaan Matematik dan Sains? Adakah bahasa Melayu ini tidak sampai ke tahap tersebut?

Kejahilan mereka yang mencadangkannya suatu masa dahulu adalah kerana merasakan apa yang mereka pelajari adalah satu subjek yang paling baik dan wajar diikuti oleh orang lain. Jika bahasa Inggeris perlu digunakan untuk lebih memahami Sains dan Matematik. Mengapa bahasa Arab tidak digunakan dalam pelajaran agama dan pendidikan Islam? Adakah ini juga lebih baik?

Kelembapan akal dalam hal ini akan memandulkan minda masyarakat. Jika semua pemimpin merasakan apa sahaja tanggapan mereka baik dan perlu diikuti. Sudah pasti congakan kita dalam menguasai monopoli di lapangan ekonomi kini yang banyak dikuasai oleh masyarakat Cina memerlukan kita mempelajari bahasa Mandarin. Suatu yang sememangnya sukar dihadam menerusi akal yang tegar.

Saya tidak menyatakan bahawa mempelajari bahasa lain adalah tidak baik. Tetapi usaha pemantapan bahasa kita perlu diperteguhkan terlebih dahulu daripada kita menyingkirkannya dan menempatkan bahasa lain menggantikannya. Ini adalah pelaksanaan yang mudah tetapi sukar dibaiki pada masa akan datang.

Kemungkinan ramai tidak menyedari sebahagian orang terkenal di negara kita sama ada artis atau pun tokoh politik mahu pun orang awam, apabila diwawancara mereka pasti menggunakan dialek Inggeris-Melayu. Contohnya, "Pada pendapat saya, kelakuan thats people semakin teruk. Very very teruk laa, mana boleh student ni bully-bully student lain di sekolah. Their have keluarga jugak. Actually, pihak berkuasa like police dan juga kementerian perlu buat observation secara rapi di sekolah and asrama bla.. bla..."

Aku selalunya rasa nak termuntah bila mendengar perkataan begitu dari mulut anak melayu kini. Kenapa bila tidak disebut dalam english word itu, mungkin mereka rasa tidak maju atau dilahirkan sebagai seorang yang mundur. Malah kadang-kadang apa yang aku lihat mereka lebih sesat di dalam negara sendiri. Cara berpakaian, cara berketerampilan dan sebagainya yang menjelekkan. Aku yang sering ke Kuala Lumpur rasa seperti di Amsterdam. Semasa aku di Amsterdam dalam perjalanan menuju ke Groningen untuk ke Jerman. Pemandangan amat memenatkan. Keadaan itu cukup memualkan dengan kepelbagaian fesyen yang tidak pernah ku lihat. Tapi kini suasananya sama sahaja di Bukit Bintang yang layak di sebut juga Bukit Binatang.

Alahai... berpakaian mencolok mata. Menari di tengah-tengah masyarakat, terlompat-lompat 'shuffle', berpelukan lelaki dan wanita dan pelbagai lagi kerenah remaja yang tidak dipantau. Ke mana jabatan agama Islam Wilayah dan wang zakat yang patut digunakan untuk membelanjakan kepada para penguatkuasanya dalam meleraikan perkara maksiat dan haram. Suasana ini telah dijangkiti oleh remaja di bandarku. Mereka yang terjebak ke sana ke mari dengan pakaian yang tidak senonoh.

Adakah ini hasil daripada isu PPSMI yang dibangkitkan kini? Atau adakah dari kesilapan guru yang mengajar di sekolah? Atau ibu bapa yang sibuk mencari sesuap makanan untuk anak-anak manja mereka di rumah? Atau kesilapan polis yang tidak menjalankan tugas? Atau penguatkuasa agama yang bekerja mengikut waktu pejabat? Atau Perdana Menteri yang berkunjung ke sana ke mari? Atau sultan yang hanya bermukim di istananya?

Hakikatnya, semua tanggungjawab itu perlu dimulakan dari diri kita. Jika kita tidak menggerakkannya. Siapa lagi?
Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan