Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 24 Mac 2009

Di Sekolah 1

sekadar gambar hiasan...
Pagi tadi aku terlibat dalam majlis sambutan Maulid al-Rasul yang diadakan saban tahun. Pagi-pagi lagi aku didatangi pasukan kompang salawat sekolah yang dilatih oleh aku. Aku bukan pandai sangat, tetapi demi komitmen sebagai guru yang serba boleh... aku hentam sajalah!

Hidup ini tidak perlu takut untuk mencuba. Dulu aku adalah seorang yang sangat pasif. Namun, selepas beberapa ketika menamatkan pengajian, aku merasakan diri ini perlu berubah. Sebenarnya, tiada siapa yang sukakan diri kita. Kita sahaja yang perasan orang melihat, merenung dan mengikuti apa sahaja perkembangan kita.

Kita pula bukanlah seorang artis? Tidak juga seorang yang terkenal? Tidak pula jutawan milyardir? Jadi siapa kita?

Bila direnung dan difikrikan.. ehh silap! Bila difikirkan dengan mendalam... kita hanyalah seorang insan yang lemah. Bila kita rasakan diri kita seorang yang pandai. Ada lagi yang lebih bijak dan pintar. Bila dirasakan diri sudah kaya. Ada lagi yang lebih jutawan dari kita. Tidak ke mana perginya kita. Sama seperti pesan al-Quran al-Karim yang sering kita lupa-lupakan...

Al-Isra [17:37] - Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong, karena sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung.

Oleh itu, tidak perlu takut. Cuba sahaja! Orang yang tidak pernah mencuba dia tidak akan dapat merasakan pengalaman itu. Masa yang berlalu tidak akan berulang lagi. Peristiwa yang berlaku sama ada memalukan, mengaibkan, menakutkan, menggembirakan dan menyeronokkan itu adalah asam garam hidup kita. Orang tidak akan ingat dalam masa yang lama tentang suatu yang memalukan diri kita jika ia terjadi.

Jadi, tidak perlu bimbang. Apa yang penting? Kita ceria menghadapi hari-hari mendatang dan episod silam. Kita tinggalakn sebagai memori manis atau pahit yang akhirnya menjadi asama garam kehidupan.

Kalau kita rasa malu, ada lagi pengalaman orang lain yang mengaibkan dari kita. Jadilah insan yang cekal dan tabah dalam menghadapi apa jua cabaran. Barulah kita terus yakin berpijak di alam ini. Jika tidak, hidup kita tidak bahagia... hanya perkara negatif yang bersua di minda kita. Insya Allah!

Kita berubah.....

p/s: Tadi dengar ceramah Maulid, penceramah cerita kat bebudak pasal Nabi SAW melepaskan kijang yang dijerat oleh sahabat. Aku terfikir, adakah di Madinah terdapat kijang atau rusa? hmmm pelik-pelik! Lagi satu, dia beritahu... Nabi SAW amat menggemari buah anggur dan sup? Anggur tumbuh ker kat Madinah atau Makkah? No komen! Baik baca buku lagik....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan