Sebaik sahaja sampai di rumahnya, beliau menjemput kami masuk dan berehat sebentar. Sebelah petangnya, beliau mengajak kami pergi ke universiti kerana beliau mempunyai tugasan yang perlu diselesaikan. Kesibukannya itu tidak menghalang beliau untuk melayani kami sebagai tetamunya. Pada sebelah malamnya ketika kami tumpang tidur di rumahnya, beliau banyak bercerita. Apa yang menarik, beliau sewaktu kanak-kanak dan remajanya, beliau cukup dididik dengan disiplin yang tinggi. Antaranya, beliau akan disuruh menyusun selipar di hadapan pintu dahulu sebelum memasuki rumah.
Budaya yang diamalnya itu menyebabkan beliau kehairanan apabila mula masuk ke universiti dengan tinggal bersama para pelajar yang lain. Beliau ingatkan semua orang dididik dengan budaya sedemikian rupa. Terdapat sebuah televisyen di ruang tamu rumahnya. Beliau tidak membeli parabola sebagaimana umum masyarakatnya, kerana beliau memandang perkara tersebut akan membawa banyak keburukan daripada kebaikan. Beliau hanya akan membuka televisyennya pada jam 6.00 petang untuk menonton warta berita setempat.
Anak-anaknya pula diberikan masa menonton kartun pada jam 6.30 petang hingga 7.00 malam pada setiap hari. Rancangan atau program TV yang lain tidak dibenarkan kepada mereka untuk menontonnya. Selepas maghrib dan Isyak, anak-anaknya disuruh tidur awal selepas melaksanakan tugasan di sekolah. Manakala beliau akan membaca buku, menulis atau mengulang kaji suatu subjek yang bakal diajarnya.
Kami dipelawa untuk ke perpustakaannya di tingkat tiga rumahnya. Sebuah bilik kecil yang disusun rak buku bertingkat tanpa meja dan kerusi cukup mengujakan. Beliau menunjukkan beberapa buah buku hasil penulisannya dan sesetengahnya dihadiahkan kepada kami. Aku masih belum membaca buku tersebut kerana bagi aku bahasa yang beliau gunakan agak tinggi bagi level aku ketika itu.
Beberapa buah buku lain yang ditunjukkan kepada kami ialah buku ensiklopedia para sasterawan Arab dan syair mereka. Buku itu antara karya yang paling bernilai baginya. Beliau bertekad untuk membelinya sebagai koleksi peribadi dan bahan rujukannya dalam lapangan penulisan yang amat digemarinya iaitu subjek sastera.
Penulisannya amat telus dan bermutu tinggi, gaya bahasanya cukup unik bagi mereka yang memahami bahasa Arab. Istilah yang digunakan olehnya amat berbeza dengan para penulis yang lain. Ini kerana aku yang cuba membaca kolumnya di akhbar Tajdid sering menghadapi masalah memahaminya berbanding artikel berbentuk laporan atau berita.
Perbincangan dengannya sepanjang malam itu, cukup mengasyikkan kerana aku yang pada waktu itu agak terkial-kial memahami bahasa Arab. Namun, aku cukup mengkagumi dirinya yang tidak pernah mengenal penat dan lelah dalam usaha menyebarkan dakwah.
Sebelum aku pulang pada tahun 2001, beliau masih tidak banyak berubah. Layanan beliau terhadap kami yang bertandang ke rumahnya masih disambut dengan perasaan gembira. Hari itu, hari Jumaat dan beliau agak kesibukan dalam menghabiskan tugasannya di universiti dan pulang awal untuk ke masjid sebagai khatib Jumaat. Selepas beliau bersiap dengan mengenakan jubah khatib serta 'burnus' (gambar di atas hanya jubah Maghribi tanpa burnous). Kami turut menuju ke masjid bersama dengan beliau. Kami turut memasuki masjid melalui pintu imam di sebelah belakangnya.
Pertama kali aku di Maghribi mendengar azan yang dilaungkan sebanyak tiga kali dan salah seorang muazzinnya adalah kanak-kanak. Bunyinya cukup syahdu kerana digunakan 2 lagu azan iaitu yang pertamanya lagu Maghribi dan keduanya adalah lagu Syarqi. Almarhum bangkit menjadi khatib selepas itu dengan menyampaikan sebuah khutbah yang begitu bersemangat. Lahjah Darijah Maghribiyah (dialek Arab Maghribi) digunakan hampir sepenuhnya memandangkan audiennya lebih memahami bahasa tersebut.
Selepas tamatnya solat Jumaat, beliau duduk menghadap ke arah makmum dan para makmum mengelilinginya untuk meminta fatwa daripada beliau. Satu lagi pemandangan yang tidak pernah aku jumpai sama ada di Malaysia atau Maghribi sebelum itu. Pelbagai pertanyaan diajukan kepada beliau dan beliau menjawabnya dengan pantas tanpa membuang masa sehinggalah si penyoal tadi berpuas hati. Allahu Akbar! Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya....
Selepas selesai sesi soal jawab tadi, beliau pulang ke rumah bersama kami untuk menjamu selera. Selepas itu beliau kembali semula ke universiti untuk menyiapkan tugasannya di sana. Perjumpaan kali kedua ini, kami tidak bermalam di sana kerana masih banyak perkara yang kami perlu selesaikan di Kenitra.
Perjumpaan kali ketiga sekitar tahun 2004, beliau datang ke Malaysia bagi satu seminar yang diadakan di sini. Beliau datang bersama rakannya yang banyak menterjemah karya tulisan Badi'uzzaman Said al-Nursi yang berbahasa Turki ke dalam bahasa Arab. Kami sempat berbual-bual di sana beberapa lama dan itulah perpisahan yang terakhir.
Aku terbaca tentang berita kematiannya dalam dua hari lepas dari blog seorang rakan. Pada waktu itu, aku berada di Makkah dalam proses menunaikan haji. Jadi cerita ini begitu lambat sampai kepadaku. Sebenarnya ikatan perjuangan ini tidak akan terhenti setakat ini sahaja. Namun jasa dan sumbangan beliau dalam menyampaikan ilmu dan dakwahnya pasti berterusan. Walaupun aku tidak pernah menadah telinga mendengar kuliah-kuliahnya, tetapi semangat yang beliau tonjolkan kepada kami cukup memberi kesan.
Ribuan artikel ditulis oleh beliau dalam Akhbar al-Tajdid yang sebelum itu dikenali sebagai al-Rayah. Ribuan syair dan seloka yang beliau paparkan di dalam buku dan juga kolum akhbar. Nama beliau dikenali oleh setiap Islamis di Maghribi hingga ke Eropah hatta segelintirnya di Malaysia. Morlanya, Jadilah setinggi mana pun kemasyhuran anda, namun anda tidak sepatutnya merasa sombong dan bangga diri.
Semoga Allah menempatkan beliau di kalangan hambaNya yang mulia. Amin ya Rabb!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan