Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 15 Disember 2009

Sewaktu berangkat ke Tanah Suci

Wajah yang mulanya ceria....

Nak tau mengapa wajah kami kurang ceria? Cuba anda baca cerita ini sampai habis.... hehe

Perjalanan kami ke tanah suci bukanlah 'semudah' yang dijangka oleh tuan puan. Apabila selesai sahaja menerima khabar bahawa aku yang akan pergi berseorangan ke tanah suci, maka bercucuranlah air mata adindaku. Bukan kerana disebabkan kesedihan kerana akan berpisah lama.

Tetapi amat berduka hati kerana dia yang 'paling' berkobar-kobar ingin ke sana. Atas usaha dia jugalah wang perbelanjaan kami terhimpun banyak. Dia juga yang menghalang itu ini, hinggakan sukar aku membli sebuah kamera Canon EOS D70 yang telah lama aku idamkan, paling kurang pun PS III eheheh! Lawak je tu...

Apabila aku menderima status layak ke tanah suci dan dia ketinggalan, engkorang tahu..? Aku sampai 'malas' nak beritahu engkorang betapa bermuram durjanya adindaku ini. Mandi tak basah, makan tak lalu, pergi kerja takde mood, asyik moody jer...

Sampaikan aku sendiri tak pernah lihat dia bersembahyang sunat dan berdoa untuk ke sana sebanyak yang dilakukannya. Allahu Akbar! Usaha, sabar, solat dan doa yang bersungguh-sungguh ini memang sebegitulah yang patut dilakukan oleh setiap kita dalam berusaha untuk mencapai segala sesuatu yang diimpikan.

Di samping itu, usaha kami yang lain. Kami terpaksa gunakan segala pengetahuan yang ada untuk mencari 'kabel' atau bahasa lunaknya 'syafaat'. Hampir setiap rakan yang aku temui, aku bertanyakan jika mereka mengenali 'orang dalam' Tabung Haji? Hatta, kami terpaksa turun sendiri ke KL selepas waktu bertugas terus ke Tabung Haji. Buat rayuan pertama dengan berjumpa pegawai atasan bahagian Timur. Balik sehari dua tunggu keputusan dan telefon tetap tak berhenti hingga dua tiga kali pada sebelah pagi atau petangnya.

Malangnya, Rayuan pertama di tolak....

Minta tolong lagi, buat rayuan kedua, faks dari tempat kerja, ke sana ke mari minta bantuan orang dan pegawai Tabung Haji. Masih lagi samar-samar.... belum tentu boleh dapat. Kecuali kalau melalui pakej, sedang kami hanya melalui muassasah. Padan pun susah, sebab bukan seribu dua yang nak pergi melalui muassasah, tapi berjuta... juta... juta...!
Member yang tahu kami nak pergi haji, mula sibuk mengajak pasangan masing-masing mendaftar haji. Pendaftaran mereka untuk menunaikan haji melalui proses biasa bakal dijadualkan pada tahun 2024. Cukup menggerunkan!
Jangan jadi sebagaiman seorang pakcik di kampungku yang duitnya sudah terhimpun sebanyak 40k. Dia bercerita yang dia masih belum lagi dipanggil untuk menunaikan haji. Rupa-rupanya dia belum lagi mendaftar untuk ke sana. Sebagaimana yang dia fahami, apabila duit sudah banyak, nanti pegawai Tabung Haji akan hantar surat memaklumkan yang duit dia dah cukup untuknya menunaikan fardu haji pada tahun kaza wa kaza.
Aku pula KT 04 iaitu penerbangan yang bakal berlepas pada hari kedua. memang agak kelam kabut, aku ingin buat penangguhan kepada haji Ifrad, tetapi itu lebih sukar untuk dibuat pindaan jemaah yang telah disediakan tempat mereka bagi setiap KT, jelas pegawai Tabung Haji itu kepadaku. Astaghfirullah!

Kepala pening usah cakap! Dengan kerja sekolah, bisnes, itu ini, begitu begini!

Lastly, aku terpaksa guna 'cable' atau dalam bahasa Arabnya 'Hablun' = Habl yang paling besar iaitu Dato' Seri... Ini pelan A yang aku terpaksa lakukan juga. Pada waktu itu pula kebetulan mereka sibuk pilihanraya di N9. Ya Allah, makin sukar arahnya.... tapi aku nekad. Alhamdulillah, malam itu hanya menerusi SMS, beliau meminta kad pengenalan kami dan cuba berusaha mendapatkan tempat untuk kami.

Di samping itu, seorang rakanku telah menjawat jawatan SU Menteri.... namun dia juga masih berada di N9 dan agak sibuk, sedangkan penerbangan aku tinggal tidak berapa lama lagi. Aku juga menggunakan khidmatnya sebagai pelan B. Kalau engkorang tahu, sewaktu manusia terdesak, mereka akan lakukan apa sahaja cara yang ada untuk menggapainya. Itu kadangkala mereka terjerumus ke dalam jenayah dan kejahatan kerana tiada benteng yang dapat menghalang atau mencegah mereka.

Waktu ini, kita akan perlu banyak berfikir tentang risiko yang perlu kita lakukan. Bagi aku, cuba tetap cuba, biar aku gagal tidak mengapa janji aku terus mencuba hingga berjaya. Bila berdoa, doalah dengan penuh yakin kerana ALLAH TAALA tidak akan mengkabulkan doa para hamba yang di dalam hatinya terdapat perasaan ragu-ragu. Yakin boleh!
Alhamdulillah pada esoknya, kami menerima keputusan yang menggembirakan bahawa adindaku dapat join sekali untuk ke tanah suci. Sukahatinya tak payah ceritalah macam mana? Sama dengan masa dok sedih tadi! Kami diminta ke KL untuk menyerahkan pasport bagi mendapatkan visa haji keesokan harinya. Tidak lupa kami mengSMS semula kepada mereka yang membantu kami dengan mengucapkan ribuan terima kasih dan hanya Allah yang mengganjari kebaikan mereka. Alhamdulillah!

Kami siapkan segala bahan, persiapan, cuti 40 hari dan sebagainya. Keadaan begitu rumit diwaktu nan runcing. Namun, Allah Taala mempermudahkan segala urusan di atas doa kalian jua. Segalanya selesai, pada tanggal 20hb Oktober 2009 kami berangkat ke KL dengan keluarga di belah adindaku.
Paginya, kami membeli beberapa persiapan yang diperlukan lagi di KL. Petang balik ke rumah mak saudara di Gombak rehat jap tunggu mak sedara yang lain datang menjenguk.
Jam 8.30 lepas Isyak pula ada panggilan Pak menakan pupu aku pula yang sedang menunggu di Kelana Jaya. Berkejar kami ke sana.

Pukul 10.30 pula member ajak keluar makan-makan.

Pukul 11.30 keluarga adindaku dah sampai di Kelana Jaya. Sehinggalah jam 2.00 mereka semua pulang untuk bertugas keesokan harinya.

Jam 3.00 pagi kami dah bersiap beratur untuk masuk ke kompleks haji.

Kat pukul 4.00 baru dapat naik bas haji.

Pukul 5.00 tak jalan-jalan lagi.

Dalam 5.30 baru jalan hingga ke komplek berlepas di KLIA dengan iringan polis trafik.

Sampai turun terus solat Subuh sekitar jam 6.30 pagi.

Naik tingkat atas, tunggu untuk cop pasport dan terus menaiki kapal terbang sekitar jam 7.00 pagi. Dan kepenatan tidak tidur semalaman usahlah dibicarakan lagi... huarghhh!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan