Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Ahad, 28 Jun 2009

Musim Cuti Sekolah - Langkawi

Alamghiri bersama zaujah di pinggiran tasik di kaki Gunung Mat Chincang, Langkawi.

Kami berada di puncak gunung pada ketinggian 710 meter dari aras laut. Subhanallah! pemandangan sungguh mengasyikkan.


Pemandangan yang lebih jelas.... cantik tak? Boleh buat wallpaper ni ehehe...

Alamghiri sedang menikmati keindahan flora dan fauna dengan penuh perasaan gementar yang masih belum hilang selepas menaiki kereta kabel. Ketika menaikinya, semangatku bagaikan hilang bersama angin petang yang mampu menggegarkan kereta kebal tersebut. Bak sampan teroleng di lautan nan luas.


Perjalanan ini sememangnya menyeronokkan dan sudah tentunya ia banyak menghabiskan duit. Maka tidak dapat tidak ia akan membuatkan kita pasti pokai apabila pulang ke rumah. Tapi jika tidak mahu berjalan atau mengembara. Pesanku, duduk sahajalah di rumah dan kumpul semua wang itu di dalam akaun bank anda. Insya Allah dalam masa setahun anda akan mampu menunaikan ibadah haji. Itu lebih baik...
Satu lagi pesananku, apabila anda tiba di Langkawi suatu hari nanti... Jangan lupa untuk menaiki kereta kabel di Gunung Mat Chincang ini yang sememangnya amat mempesonakan. Anda boleh amati di dalam jiwa anda, siapakah sebenarnya diri anda, perhatikan bagaimana perasaan anda apabila anda mula menaiki kereta kabel tersebut sambil memerhatikan ke kemuncaknya.
Ketika ia mula bergerak, apa yang akan anda fikirkan di ruang minda anda. Ketika itu dengan tidak semena-mena anda terfikir, apa akan terjadi jika tiba-tiba kereta kebal 'jammed' dan tidak dapat bergerak? Fikir-fikirkanlah...
Sudah pasti anda akan mengucap dan beristighfar sebanyak-banyaknya... saya pula lebih dari itu. Eheheh! Lain kali rasanya tak nak naik dah. Amat menginsafkan...
Cuba kita lihat para pejuang Islam dahulu kala yang merentas benua dan lautan dalam usaha menyebarkan risalah Islam. Mereka lintasi semua itu demi menegakkan dakwah ini, hinggalah ia dapat sampai kepada kita. Ketakutan kita tidak akan sama dengan kebimbangan dan ketakutan mereka.
Kemantapan iman mereka tidak ubah seteguh puncak Gunung Mat Chincang yang telah lama melihat kedatangan para pendakwah dan pejuang Islam ini. Cuma ia tidak mampu mengungkapkan kisah-kisah perjuangan pahlawan Islam dalam mempertahankan akidah mereka daripada dijajah oleh angkatan perang Siam. Subhanallah!
Keberanian mereka tidak ubah ibarat sang Helang yang senantiasa berwaspada daripada diserang oleh musuh-musuhnya di sekitar Pulau Kawi ini. Oleh itu, jadilah nama pulau Kawi ini terkenal dengan kehebatan burung helangnya yang terbang bebas merata dunia. Lalu dikenali sebagai Lang Kawi.
Jika mengikut Wikipedia pula: Nama Langkawi ialah kombinasi antara "Lang" dan "Kawi". "Lang" diambil daripada perkataan bahasa Melayu iaitu helang. Pada suatu masa dahulu, ia menjadi tempat tinggal kepada sejumlah burung helang kawi. Kawi adalah beerti merah hati, ini kerana helang mempunyai bulu merah hati dan berkepala putih. Kawi juga beerti tulisan Kawi, tulisan yang digunakan oleh tradisi hindu jawa.
"Kawi" dalam
bahasa Sanskrit ialah guli, yang mana ia ditemui sebagai pertemuan bahagian Malaysia. Apabila kedua-dua perkataan digabungkan, ia membentuk perkataan "Helangkawi" yang kemudian menjadi Langkawi.
Rujukan lain dijumpai di dalam buku oleh Tun Mohamed Zahir yang bertajuk The Legends of Langkawi yang mana nama tersebut menggabungkan dua perkataan Sanskrit—"Langka" (keindahan) dan "Wi" (tidak terkira).
Wallahu a'lam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan