Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 19 Mei 2009

Ke Kuala Gula (Tg. Piandang)




Selepas aku berasa hampa dalam pencarian sebuah tapak baru untuk kedai bukuku di Parit Buntar. Aku menongkah arus menuju ke arah pantau Tg. Piandang. Setelah 6 tahun aku berulang alik dari Temerloh ke sana selepas bermertuakan orang di kawasan tersebut. Aku belum pernah sampai di Tg. Piandang.

Keretaku memecut laju menghala ke pekan tersebut dengan melintasi dua buah sekolah agama yang besar di situ iaitu SMA al-Tahzib dan SMA al-Falah. Perjalanan melalui jalan atau ‘batas’ yang agak sempit. Apabila sampai di Tg. Piandang, tiada apa yang menarik di situ. Sekadar pekan kecil biasa yang dipenuhi dengan peraih ikan dan pemborong ikan laut.

Aku melencong ke arah kiri menghala ke Kuala Gula. Di sana perjalanan lebih sunyi kerana melalui jalan ladang sawit yang terbentang indah. Ini kerana agak luas daripada jalan kampung menuju ke Tg. Piandang tadi. Bila sampai di simpang Kuala Gula, aku segera masuk meredahinya untuk melihat pemandangan di sana. Semakin hampir ke sana, bau hanyir ikan menusuk hidung hingga ke kalbu. Aku tetap meneruskan perjalanan ke sana.

Apabila sampai di situ, suasana yang agak pelik berada di kiri kanan kami. Kami semua tertanya-tanya apakah benda yang berada di kiri kanan kami berwarna kuning ini. Apabila semakin dekat. Barulah kami ketahui bahawa ‘benda’ itu adalah udang kering yang begitu digemari oleh suri rumah ketika menggoreng bihun @ beehon @ mihun @ meehoon dan apa sahaja yang sama rupa dan spesisnya.

Selepas melihat gambar di atas, mungkin ada pihak yang ingin membuat pertandingan atau rekod: hamparan udang kerieng terpanjang di dunia. Bukankah ini akan menaikkan taraf ‘kebolehan’ kita dengan melakukan apa sahaja yang terbesar, terlebar, tertinggi, terpanjang dan terpendek.

Sebaik sahaja kami pulang, aku terdengar isteriku melaporkan berita yang kami lihat itu kepadanya. Beliau yang mendengar setiap perincian laporan tersebut, terus tersenyum seraya berkata, “Itulah mak tak suka sangat beli barang buatan orang ca ya nun alif ni. Kalau ikan kering mereka tu, dijemur atas jalan. Kadang-kadang digonggong dek hanying [1] ke sana ke mari.”

Aku yang terdengar ‘pengalaman’ tersebut, terus berasa mual dan tak sedap badan bila teringatkan udang kering dan ikan kering yang cukup dibanggakan itu. !@#$%$&&^


Moral: Kita perlu membiasakan mencari apa yang tersirat daripada hanya menerima apa yang tersurat. Barulah daya pemikiran kita boleh dianggap kritis.
1- Hanying atau ha-nying adalah bahasa halus yang aku sering gunakan untuk tidak memproklamirkan istilah dog owk owk. Ini sama sahaja jika kita memperhaluskan isu selesema vavi atau influenza A H1N1 yang ditakuti kini dengan tidak memperoklamirkan istilah barat pig oink oink.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan