Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 2 Jun 2009

Subjek Matematik – kini PPSMI

Masa aku disekolah dulu, pantang sahaja tidak tahu terutamanya subjek sukar macam matematik yang masih diajar dalam Bahasa Melayu. Aku dan rakan mesti ingin meniru rakan-rakan yang pandai sedikit dalam subjek ini.

Sememangnya aku tidak faham bagaimana budak sekolah sekarang, mampu belajar dalam Bahasa Inggeris. Kira tabik spring juga kepada mereka semua. Tapi kalau sudah terpaksa, benda yang tak boleh pastikan boleh punya. Macam kata Dafi, “Baik Punyer!”

Berbalik pada adegan tiru-tiru tadi, terutamanya subjek matematik, aku memang sering ‘gagal’. Pernah masa percubaan bulanan SPM aku hanya mendapat 4/100. Aku sendiri tidak tahu bagaimana yang harus aku lakukan. Matematik memang bukan subjek kegemaranku. Kecuali bab kira mengira DUIT, budak yang tak pernah belajar matematik pun, mesti secara automatik dia boleh mengira. Kalau darab ni, semakin besar angkanya, semakin susah nak congak. Tapi kalau kena bab duit, makin besar jumlahnya, makin suka orang mengiranya, betul tak? Eheh betul… betul… betul… bak kata Ipin.

Cuma sekali aku menjadi suka subjek tersebut disebabkan guru yang dipanggil mengajar bagi menggantikan guru matematikku yang cukup berdedikasi dalam mengajarku. beliau tidak pernah marah dan cukup baik hati. Ketika itu, beliau sedang ‘merayakan’ cuti bersalinnya yang hampir diambilnya 'setiap' tahun. Guru yang menggantikannya adalah seorang guru wanita keturunan mamak dari sekolah lain. Pertama kali aku melihat ketegasannya cukup membuatkan aku rasakan yang beliau bagiku amat ‘garang’.

Corak pengajarannya amat menggerunkanku. Amaran pertamanya sewaktu memulakan kelas pagi itu yang masih terngiang di dalam benakku dengan katanya, “Saya akan ajar subjek ini sehingga kamu dapat, sila berikan perhatian sepenuhnya. Selepas saya selesai mengajar, saya akan menyuruh mana-mana pelajar membuat latihan di papan hitam. Siapa yang salah akan dirotan atas kesalahannya dan boleh duduk semula di tempatnya.” Amaran begitu cukup menggerunkan aku, walaupun aku telah berada di tingkatan 5.

Sebab apa aku gerun? Antaranya:

1] Memang aku malas mencongak dan mengira.... semua orang pandai, tapi kalau dah malas dan dimanjakan. memang sampai bila pun tak akan pandai...
2] Aku kalau bab datang buat kerja di depan papan hitam ini, memang satu kelemahan la... sebab aku tinggi, jadi kelakar laa nak dibandingkan dengan guru tu yang rendah.
3] Lagi satu aku dan rakan adalah geng pemalu... sebab dalam kelas aku, ada hampir 30 orang pelajar pompuan dan pelajar lelaki hanya 8 orang dan selalunya kami memang tak ngam dengan pelajar pompuan nih... buat hal masing-masing je.. sekolah agama laa katakan..
4] Kalau tersilap buat, memang suatu yang memalukan laaa... kena marah pulak kat depan. Kalau boleh, mahu kepala aku ini disorokkan dalam songkok. Aku dulu wajib memakai songkok di sekolah...
5] blaa... blaa.. manusia memang banyak alasan dan dalihnya... eheheh

Masa tu, kami tak berapa pandai melawan sangat, jadi diam je laa bila kena marah... Jadi sebab nak elak malu, aku pun belajar laa subjek yang dia ajar tu. Dalam banyak-banyak subjek yang aku pelajari untuk SPM, subjek itulah yang aku fahami 'sedikit' iaitu Persamaan Linear. Jadi, berkat ketegasannya itu walau hanya sebulan. Aku dapat juga belajar matematik dengan rajin sekalipun dalam sijil SPM aku subjek itu tidak 'tercatat' di dalamnya.

Apa pun, terima kasih cikgu, sebab berkat usaha cikgu yang aku sendiri tidak ingat namanya itu. Aku mampu menjadi manusia pada hari ini dan mampu mengira duit ehehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan