Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 30 Jun 2009

Kemelut Politik Melayu Islam


Ini adalah gambar aku di hadapan sebuah masjid di Algeciras, Sepanyol, sewaktu aku mula cuba meredahi sebahagian benua Eropah. Setiap bandar yang kami lawati, pasti kami mencari masjid dan komuniti masyarakat Islam untuk disinggahi. Pelbagai ragam yang dapat dilihat di sana. Bezanya perjuangan antara kita dengan mereka adalah dari aspek 'pelaksanaan'. Mereka di sana bertahan dengan prinsip Islam yang ada, agar dapat dicontohi oleh masyarakat lain. Mereka akan menggunakan sepenuh ruang yang ada untuk berdakwah dan mengajak manusia lain kepada Allah.

Berbeza jika dibandingkan dengan kita di sini, sering bertelingkah dalam isu remeh. Tidak pro aktif dalam usaha dakwah. Tidak menggunakan ruang dan sarana yang ada dengan betul. Menghabiskan masa dengan dakyah ke arah mewujudkan sebuah negara Islam, kemudian barulah beramal dengan adab dan akhlak Islam. Bentuk amalan menyongsang ini begitu ketara dalam masyarakat kita.

Kita cuba menegakkan sesebuah isu yang begitu besar dan jarang berjaya dilaksanakan seperti menegakkan daulah atau khilafah dengan meminggirkan akhlak dan adab Islam yang perlu diutamakan. Para sahabat ridhwanullah 'alaihim adalah golongan terbaik yang perlu ditiru dalam teknik dakwah ini. Mereka meletakkan asas yang paling mudah, bagi membangunkan sebuah daulah yang tersergam indah dan mampu bertahan berkurun lamanya.

Apa salahnya, jika kita mengajak orang yang berada di samping kita untuk melaksanakan Islam dengan sarana yang ada seperti di masjid dan surau, sekalipun tidak sampai ke tahap berceramah di dalam DVD dan TV. Kita jauhkan daripada perkara yang tidak perlu dengan melaungkan slogan-slogan yang memecah belahkan masyarakat dengan faham sempit agama, faham politik kepartian serta segala fahaman yang sesat lagi menyesatkan.

Hal ini tidak sama dengan fungsi masjid di Algeciras di atas, selepas selesai solat fardu ia akan ditutup. Tiada serambi untuk berehat atau melepaskan penat. Selesai sahaja solat, bolehlah berangkat. Tiada perbincangan agama, tiada ukhuwah sesama bangsa, tiada program yang dapat dilaksana, hanya solat semata. Itulah nasib saudara kita di bumi Eropah, tetap bersatu di atas dasar ukhwah, tidak seperti kita yang sering berbalah, hingga masyarakat kian berpecah, mementingkan diri berbanding ummah, demi kerusi, pangkat dan hidup yang mewah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan