Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 17 Ogos 2010

Tarawih: Biar sedikit tetapi berkualiti

Bab Tarawih... biar sedikit tetapi berkualiti.... antara kesalahan yg biasa dilakukan:


1- Tergopoh gapah untuk mengejar 20 rakaat TAPI solat tidak ada thumakninah : Hadis Nabi SAW ada menjelaskan: Daripada Abu Hurairah r.a, dia berkata: Bahawa Nabi s.a.w masuk masjid dan masuk pula seorang lelaki lalu melakukan solat. Kemudian ...dia datang dan memberi salam kepada Nabi s.a.w.. Nabi s.a.w. membalas salamnya lalu bersabda: “Kembalilah dan solatlah, kerana sesungguhnya engkau belum bersolat.” Maka dia pun solat sekali lagi. Kemudian dia datang lagi dan memberi salam kepada Nabi s.a.w., maka baginda bersabda: “Kembalilah dan solatlah, kerana sesungguhnya engkau belum bersolat (tiga kali).” Lelaki itu berkata: “Demi zat yang mengutusmu dengan kebenaran, aku tidak dapat melakukan yang lebih baik dari itu, maka ajarkanlah aku.” Baginda s.a.w.bersabda: “Apabila engkau berdiri untuk solat maka takbirlah, kemudian bacalah yang mudah bagimu dari al-Qur’an. Kemudian rukuklah hingga engkau tenang (thumakninah) dalam rukuk, kemudian bangkitlah (iktidal) hingga engkau tegak (lurus) berdiri.Kemudian sujudlah hingga engkau tenang (thumakninah) dalam sujud, lalu bangkitlah hingga engkau tenang (thumakninah) dalam duduk (duduk antara dua sujud). Kemudian sujudlah hingga engkau tenang (thumakninah) dalam sujud. Lakukan demikian dalam semua solatmu". – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, no. 793.

2- Tergopoh gapah membaca ayat al-Quran dengan tidak bertajwid. Sedangkan Allah berfirman: Dan bacalah Al-Quran itu dengan tartil/bertajwid. (Surah Al-Furqan : 32) sebab bacaan yang baik akan membolehkan makmum mentadabbur - menghayati ayat yang dibaca oleh imam. Barulah terkesan di hati dalam bulan al-Quran ini.

3- Tidak memperlecehkan mereka yg buat 8 rakaat tarawih. Ini berdasarkan hadis Aisyah r.a. bahawa Abu Salamah r.a pernah bertanya kepada Aisyah r.a tentang solat malam Rasulullah s.a.w di bulan Ramadan. Aisyah menjawab: “Rasulullah s.a.w tidak... pernah menambah rakaat solatnya di bulan Ramadan dan atau bulan lain melebihi sebelas rakaat. Baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat tiga rakaat (witir).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1147.

4- Tidak memperlecehkan mereka yang buat tarawih sendirian di rumah serta tidak mewajibkan kepada orang lain agar berjemaah di masjid, sebagaimana yang diriwayatkan daripada ‘Aisyah r.a: Bahawasanya Nabi s.a.w. bersolat di masjid, maka bersola...t pulalah bersama-samanya beberapa orang. Pada malam yang kedua baginda bersolat lagi, maka banyaklah orang-orang yang mengikuti solatnya. Kemudian orang ramai berkumpul di masjid pada malam yang ketiga atau yang keempat, tetapi Nabi s.a.w. bersabda: Aku telah melihat apa yang kamu lakukan semalam. Tidak ada yang menghalangi aku keluar kepada kamu kecuali kerana aku takut ia diwajibkan ke atas kamu. Kejadian itu berlaku pada bulan Ramadhan. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam Shahihnya no: 1129
Kini sebahagian masyarakat menganggap solat Tarawih seperti wajib, sedangkan solat jemaah tidak dianggap sedemikian.

5- Berjemaah dgn imam itu dikira yg afdal ler, dalam solat tarawih ni juga waktu afdalnya adalah pada suku akhir malam (1/3 malam). Sebagaimana Sabda Rasulullah s.a.w: “Tuhan kita Tabaraka wa Ta’ala turun pada setiap malam ke langit dunia keti...ka masih tinggal sepertiga malam yang akhir. Kala itu Allah berseru dgn firmanNya: Sesiapa yang berdoa kepada-Ku pasti Aku akan makbulkannya, sesiapa yang meminta kepada-Ku pasti Aku akan memberinya dan sesiapa yang memohon ampun kepada-Ku pasti Aku akan mengampunnya.” – Hadis riwayat al-Bukhari dalam kitab Sahihnya, no: 1145Walau bagaimana pun, sekiranya dilakukan secara berjemaah di masjid, umat Islam diperintahkan mengikut perbuatan imam serta waktu yang telah ditetapkan oleh pihak masjid.

Para sahabat Nabi SAW dulu bila habis tarawih mereka segera bersahur untuk bersiap pula mendirikan Solat Subuh. Ini bermakna mereka solat Isyak dan mula mendirikan Tarawih dengan bacaan yg panjang hingga hampir waktu Subuh. Kita pula, solat Tarawih setakat pukul 10 mlm, balik ke rumah dan tidur hinggalah bangun untuk bersahur dalam jam 3.00-4.00 pagi. Lepas sahur tidur semula atau tgk Astro ehehe cam yang kita biasa buat tu... ni nak ceritakan perbezaan amalan kita dan amalan para sahabat.

Jika amalan Tarawih di buat setakat pukul 10 malam je, sebagaimana yang dilakukan oleh rata-rata orang kita. Bilakah mereka akan bertemu dengan malam lailatul Qadar? Sedangkan amalan solat Tarawih ini adalah pengganti pada amalan Tahajud ya...ng diamalkan oleh org soleh. Itu pasal tidak didirikan solat Tahajud pada malam Ramadan. Waktu di penghujung malam inilah berlakunya Lailatul Qadar. Rasulullah s.a.w bersabda: “Tuhan kita Tabaraka wa Ta’ala turun pada setiap malam ke langit dunia ketika masih tinggal sepertiga malam yang akhir. Kala itu Allah berseru dgn firmanNya: Sesiapa yang berdoa kepada-Ku pasti Aku akan makbulkannya, sesiapa yang meminta kepada-Ku pasti Aku akan memberinya dan sesiapa yang memohon ampun kepada-Ku pasti Aku akan mengampunnya.” – Hadis riwayat al-Bukhari dalam kitab Sahihnya, no: 1145

Ada kawan tanya, camne nak solat Tarawih sendiri. Tak tahu laa salawat antara sembahyang tu..? Jawabnya: Tidak disyari’atkan ada bacaan zikir-zikir, selawat-selawat mahupun doa-doa yang tertentu semasa waktu istirehat ini. Namun demikan sew...ajarnya tempoh tersebut dipergunakan untuk membaca ayat-ayat suci al-Qur’an, zikir-zikir, doa-doa dan selawat yang sabit daripada hadis-hadis Nabi secara bebas tanpa penetapan bacaan atau kaifiat yang tertentu. Hanya sahaja yang lebih menepati sunnah adalah zikir, doa atau selawat tersebut dilakukan secara sendirian dan dengan suara yang perlahan.

Ramai orang malas bersolat tarawih sendiri di rumah kerana kesibukan kerja dan urusan tertentu, alasan mereka adalah disebabkan tak tau nak baca salawat tu. Dengan berhujah dan beralasan yang mereka tak tau salawat yang tidak ada asalnya tu, sama ada dari hadis dan amalan para sahabat, maka ramai orang tak 'berani' buat solat tarawih sendirian di rumah.

6- Tidak perlu juga berzikir dan bersalawat dengan terpekik terlolong dengan harapan malam Ramadan kita akan bertambah MERIAH! Ini kerana Allah Taala menyarankan kepada kita yang beriman dengan ayat-ayatNYA: “Sebut (zikir) serta ingatlah Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri disertai perasaan takut (melanggar perintahnya) di samping tidak menguatkan suara, iaitu di pada waktu pagi dan petang (malam). Janganlah engkau termasuk orang-orang yang lalai.” – Surah al-A’raaf:205.

Selanjutnya daripada al-Sholah bin Hakim bin Mu’awiyah bin Haidah al-Qusyairi,daripada ayahnya, daripada datuknya, bahawa ada seorang Arab Badwi bertanya kepada Rasulullah s.a.w:“Wahai Rasulullah! Apakah tuhan kami berada hampir dengan kami... sehingga memadai hanya kami bermunajat (berbisik) kepada-Nya atau Dia berada jauh sehingga kami perlu menyeru-Nya (dengan suara kuat)? Baginda hanya berdiam diri. Tidak berapa lama kemudian, Allah turunkan ayat di atas ‘wa idza sa’alaka ‘ibadi ‘anni fainni qorib’. Setelah itu, dinyatakan pula satu riwayat daripada Ahmad daripada Abu Musa al-Asya’ari r.a, dia telah berkata: Kami pernah bersama Nabi s.a.w dalam satu peperangan. Setiap kali kami melalui jalan mendaki atau menurun di suatu lembah, kami akan mengeraskan suara melaungkan takbir. Lalu baginda mendekati kami seraya bersabda: “Wahai sekalian manusia! Kasihanilah diri kamu semua kerana kamu tidak berdoa kepada sesuatu yang tuli dan bukan kepada sesuatu yang berada jauh. Sesungguhnya yang kamu seru itu lebih dekat berbanding seseorang antara kamu daripada tengkuk unta yang dinaikinya. Wahai Abdullah bin Qais, bagaimana jika aku ajarkan kepadamu satu kalimah daripada khazanah syurga iaitu la haula wa la quwwata illa billah.”

Demikianlah beberapa tatacara solat tarawih yang diambil dari hadis-hadis Rasulullah. Semoga ianya dapat dijadikan pedoman bagi kita semua untuk melaksanakan solat tarawih ini sebagaimana yang telah diajarkan oleh baginda. Sesungguhnya menc...ontohi solat Rasulullah s.a.w. telah diwajibkan oleh baginda sendiri sebagaimana sabdanya: Solatlah kamu sekalian sebagaimana kamu melihat aku bersolat. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, no. 631.-
Nukilan dalil dan hadis dari artikel syeikh Akob73, tq syeikh...

2 ulasan: