Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 15 Disember 2009

Tika Cinta Bertasbih...


Kesibukan sejak pulang dari Tanah Suci ini membuatkan ana kerap berada di hadapan komputer. Tetapi masih belum boleh menulis di ruangan blog ini dan memaparkan gambar-gambar yang sempat ana ambil di sana buat tatapan umum. Ini kerana beberapa skrip buku baru terpaksa disemak semula untuk mengekalkan fakta yang terdapat di dalamnya.

Apatah lagi, setiap skrip itu hanya diberi masa 3 hari untuk disemak semula. Allahu Akbar! Hari Khamis ana pergi mendapatkannya di Shah Alam, hari Jumaat pula keluarga mengajak ana bercuti di Cherating selepas kepenatan di tanah suci. Alhamdulillah, semua semakan berjaya disiapkan di Cherating.

Anak-anak saudara semuanya 'boring' kerana tidak sempat melayani mereka berenang di pantai atau di kolam. Alhamdulillah, di kolam tidak boleh memakai pakaian lain kecuali pakaian khusus, jadi memang tidak berpijaklah ke sana, kecuali berada di dalam bilik sahaja bersama mereka.

Apabila bangun pada jam 3 pagi kerana keletihan, kami sempat bersolat dan kemudiannya meneruskan 'semakan' skrip tersebut hingga menjelang waktu Subuh. Tatkala itu, tercetuslah karya 'Tika Cinta Bertasbih' dengan merenung setiap lembaran yang telah lama aku tinggalkan sewaktu berada di tanah suci kerana merehatkan diri untuk beribadah. Kini aku kembali, menatapi skrip-skrip buku penulisan sebagai usaha dakwah dalam doa yang aku munajatkan di Multazam penuh kekhusyukan.

Moga aku dan isteriku terus giat menulis dan berkarya dalam penulisan berbentuk dakwah, insya Allah. Allahumma amin!

1 ulasan:

  1. bismillah~
    AsSalamua'alaykum wbt~

    masya Allah, ustaz dan Ustazah Azro dalam gambar tuh macam 'real' versi filem 'Tika cinta Bertasbih'....=)

    semoga karya ustaz dan Zaujah selepas ini semakin mantap, menyentuh hati-hati ummat yang kegersangan..ameen~

    .:EzZaHmUsLeH:.

    BalasPadam