Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Isnin, 21 Disember 2009

Kisah di Raudhah


Situasi 1


Hari pertama sampai, aku tengok kawasan Raudhah tak buka lagi pagarnya. Jadi aku segera bersolat Zuhur takut terlepas waktu. Kepala pun dok pening lagi sebab baru lepas turun kapal terbang. Sebaik sahaja aku mengangkat takbir, tak sempat habis baca doa Iftitah lagi, pagar pun dibuka dan jemaah pun berserbu masuk mencari tempat. Aku yang sedang solat agak terganggu dengan keadaan tersebut. Rugi besar plak rasanya dalam hati, tetapi cepat-cepat cover takut tak khusyuk. Lepas solat pergi cuba juga cari ruang di situ, tapi 'sorry' bukan senang.

Sedang aku dok berdiri tercari-cari ruang yang ada, ada seorang Arab berada saf di belakang Raudhah, selepas solat, dia bangun lagi bersolat sunat, selepas habis solat, solat lagi. Aku yang tercegat dengan jemaah lain yang masih mencari ruang melihat keadaan itu terus sahaja melupakan niatku itu. Ada baiknya aku bersolat seperti lelaki itu yang tidak putus bersolat, sedang menantikan ruang di dalam Raudhah daripada berdiri dan terus berharap. Sedangkan pahala bersolat di dalam masjid Nabawi tidak ternilai ganjarannya berbanding di masjid lain di seluruh Malaysia atau dunia ini melainkan Masjid al-Haram al-Makki.

Moralnya: Lebih baik banyak bersolat di belakang saf Raudhah daripada berebut-rebut dan marah-marah di dalam kawasan Raudhah dengan jemaah lain.

Situasi 2

Aku cuba masuk ke Raudhah pada hari yang lain dan aku berjaya masuk ke bahagian paling tepi. Ini pun kerana ada seorang jemaah Malaysia yang ingin keluar selepas solat Asar dan dia memberikan ruangnya kepadaku. Terima kasih kawan se Malaysia. Aku berada di situ dan ingin bersolat, tetapi aku fikir, mana ada solat sunat selepas Asar?

Terlihat di sebelahku, seorang warga afrika berkulit gelap sedang membaca buku berjudul Aqidah Ahl al-Sunnah. Aku pun bertanyakannya, adakah boleh bersolat sunat selepas Asar di dalam Raudhah? Beliau memberitahu kepadaku bahawa hal itu dilarang dan pasti ada pak Arab serban merah yang akan menegur perbuatan tersebut nanti. Aku hanya menganggukkan kepala bersetuju dengan katanya.

Tidak berapa lama kemudian memang ada pak Arab yang datang menegah perbuatan tersebut dengan membacakan hadis larangan dari bersolat di dalam Raudhah pada waktu selepas Asar. Ia termasuk perbuatan yang dilarang dalam waktu tersebut.

Aku bertanyakan pemuda tersebut latar belakangnya. Beliau meberitahuku bahawa dia berasal dari negara Republik Togo, baru sebulan berada di Madinah untuk melanjutkan pengajiannya di Universiti Madinah dan berasal dari keluarga yang susah. Kami bertukar-tukar pandangan dan pendapat. Sememangnya beliau seorang yang baik dan berjiwa luhur. Sewaktu sepanjang selepas solat Asar hingga solat Isyak kami membaca buku, berdoa dan mengaji al-Quran diselang seli dengan berbual seketika.

Apabila aku ingin pulang dan keluar dari Raudhah, aku terasa betapa susahnya suatu ketika dulu aku belajar di tempat orang. Jauh dari keluarga dan sahabat handai. Sempat aku memberinya beberapa ringgit untuk belanja tambangnya pulang ke universiti pada malam itu. Sebagai satu sarana mengambil berkat di dalam Raudhah dengan berbuat kebajikan di dalamnya. Susah juga mencari ruang dan masa yang terbaik membantu mereka yang berhijrah untuk memperbaiki diri dan dalam penuh kesusahan. Aku berdoa agar setiap kali dia melihat orang Malaysia di dalam Raudhah itu, dia pasti terkenangkan perbualan kami di dalam Raudhah itu dan akan mendoakanku di dalamnya insya Allah!

Moralnya: Berbuat baiklah di mana sahaja anda berada, apatah lagi sewaktu anda sedang beribadat. Semoga anda mendapat ganjaran yang lebih besar di sisi Allah.

Situasi 3

Sewaktu aku sampai di Raudhah pada suatu petang yang semakin sesak. Aku telah berjaya duduk berhampiran jemaah dari Indonesia. Mereka dari Embarkasi Kab. Kalbar tak silap aku, ini aku teka sahaja. Kalau ditulis Kalbar itu bermaksud Kalimantan Barat, kalau Jatim bermakna Jawa Timur. Jadi pandai-pandailah tengok.

Aku terlupa membawa al-Quran kecil yang sering bersamaku di sana. Lantas aku meminta dari bapak Indon di hadapanku mengambil dari rakannya yang berada di depan rak al-Quran agar dapat memberikan sebuah al-Quran kepadaku.

"Bapak, ambilkan sebuah al-Quran buat saya!" pintaku kedambaan.

Dia segera meminta rakannya mengambilkan al-Quran buatku.

Aku kadangkala berbahasa Arab jika ada sesetengah warga Bangladesh atau Pakistan dan juga Arab yang cuba duduk di hadapanku. Mereka tidak mengira ruang itu kecil atau sempit. Mereka pasti juga untuk bersolat di hadapan kita. Jadi aku akan bercakap guna apa bahasa yang aku ketahui untuk melarang mereka berbuat demikian bagi menjaga kawasan yang kita ada.

Di sebelahku seorang lelaki berjanggut dan wajahnya adalah wajah kemelayuan berketayap putih. Beliau seringkali aku lihat menyapa bapak dari Indonesia itu dan berbual-bual. Aku yakin bahawa dia juga berasal dari Indonesia dan cuma tidak bersongkok sebagaimana orang lain. Mungkin dari jemaah Tabligh Indonesia.

Sedang aku duduk-duduk membaca al-Quran itu, dia menyapaku lembut, "Dari mana?"

"Dari Malaysia", jawabku langsung.

Dia pun mengangguk-anggukkan kepalanya dan menoleh ke sebelah lain. Aku terus sahaja menyambung bacaan al-Quran. Dalam hatiku terdetik tidak baik aku tidak bertanyakannya semula sebagai tanda keramahanku padanya. Lantas aku menghentikan pembacaan al-Quranku dan bertanya, "Bapak pula berasal dari mana?"

Selamba dia menjawab sambil tersenyum sinis kepadaku, "Kelate!"

Moralnya: Jangan pandang orang sebelah mata. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan