Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Jumaat, 18 Disember 2009

Kenangan di Madinah

Ini gambar Madinah pada waktu malam. Cantik tak?? Ini hanya menggunakan kamera Henpon aku yang berjenama Cokia sahaja. Kalau bagi kamera DSLR, fuhh memang canggih laa gambarnya, sayang aku pon tak berapa pandai nak ambil gambar menggunakan kamera canggih sebegitu.


Selepas solat Subuh, lepas mendengar kuliah di Masjid Nabawi dan solat Dhuha. Aku akan berjalan-jalan dengan adinda mencari sarapan. Lapar bukan main ler.. sebab kami pergi dengan Muassasah, jadi makan cuma tengahari dan makan malam sahaja. Luar daripada waktu itu, pergi cari sendiri. Seronoknya, dua kali sehari makan, banyak dapat beriktikaf! Alhamdulillah...

Ini gambar pada waktu malam selepas solat Isyak. Time kami datang ini, tidak begitu ramai lagi jemaah luar yang datang. Tempat memang banyak kosong, jadi? Kalau nak pergi haji, buat haji Tamattuk, sebab jemaah kami datang 5 hari awal daripada jemaah Indonesia, India, Bangladesh, Pakistan dan Turki. Ini ranking jemaah paling ramai yang datang di kebanyakan negara dunia Islam. Berbanding negara Eropah lain seperti dari Kosova, jemaah diorang baru 700 orang, jemaah dari Chechnya dalam 300 orang dan lain-lain lagi negara yang boleh dikatakan kecil jumlah jemaahnya. Jadi kalau nak pergi tiap tahun, tukar kerakyatan negara tersebut hehehe...


Gambar ini aku snap selepas solat Isyak. Tak ramai orang dan lorong-lorongnya banyak yang lengang. Kebarangkalian kena sergah dek pak Arab penjaga pintu, amat kurang sekali eheheh.

Doa masuk kubur iaitu masuk ke permakaman, bukan kita nak masuk kubur...
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ بِكُمْ لاَحِقُوْنَ (وَيَرْحَمُ اللهُ الْمُسْتَقْدِمِيْنَ مِنَّا وَالْمُسْتَأْخِرِيْنَ) أَسْأَلُ اللهَ لَنَا وَلَكُمُ الْعَافِيَةَ..
Semoga kesejahteraan untukmu wahai penduduk kampung dari orang-orang mukmin dan muslim. Sesungguhnya kami –insya Allah- akan menyusulkan kami mohon kepada Allah utk kami dan kamu agar diberi keselamatan . (185)(185) HR. Muslim 2/671 dan Ibnu Majah.
Inilah Jannat al-Baqi' atau syurga Baqi' yang dimakamkan ratusan ribu para sahabat, tabi'in dan para imam mujtahidin. Semoga kita temasuk di kalangan mereka semua. Allahumma amin!


Ini ana sedang berposing atau boleh juga dikatakan sebagai berpusing di pasar lambak Arab. Murah! Murah! Murah! Suasana ini hanya terdapat di lorong yang dilalui oleh jemaah Malaysia sahaja. Kawasan lain tak semeriah lorong orang Malaysia. Tau sebab apa? Bak kata Nabil, lu pk laa senirik!

Dalam gambar di atas, jangan fokus kat lubang hidung tu. Sama je macam orang lain, memang tak hensem kat situ. Tapi fokuskan di silingnya yang cantik berseri-seri. Inilah siling di kawasan Raudhah min Riyadh al-Jannah - iaitu salah satu taman dari taman-taman syurga, sebagaimana yang Nabi SAW sabdakan. Karpetnya lain dari karpet masjid yang berwarna merah. Malah, untuk masuk ke dalamnya, kena buat muka paling sengal, kalau tak? Alamatnya susah nak dapat masuk, kena bertolak-tolak, berhimpit dan bersesak-sesak hingga sesak nafas gak laa. Tempat ini boleh dikatakan antara tempat yang paling sibuk di Madinah. Ruang sujud boleh dikatakan hanya selebar 1 kaki setengah dalam satu-satu masa. Kalau bernasib baik, boleh sujud secara sempurna. Silap-silap boleh sujud atas tengah belakang makmum depan kita. Harap maklum... Nanti aku akan ceritakan kisah dalam Raudhah.. Insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan