Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Rabu, 2 September 2009

Sepetang Ramadan di Khubbazat

Ini adalah pemandangan Gare de Kenitra iaitu stesen kereta api di Kenitra yang begitu banyak kenangan aku ketika berada di sana. Kenangan manis, masam, pahit maung dan bermacam ada di situ.

Aku teringat satu kisah semasa aku belajar dulu di Maghribi. Menjelang munculnya Ramadan, kami sering kali bersiap ke souq sama ada kat Hayy Sakniyah atau Souq Khubbazat je. Selalunya kalau nak sayur yang segar bugar ni… eloknya di Souq Hayy Sakniyah, murah giler!

Tapi satu petang masa aku dengan Wifaq (sekarang ni Dr.) keluar jenjalan di Souq Khubbazat nak mencari barang keperluan tak silap aku. Tetiba kami disapa oleh seorang Arab. Dia memperkenalkan namanya sebagai Mohcine (sebutannya Muhsin). Beliau bertanyakan asal kami dan apa kejenya kami ke situ. Kami pun memperkenalkan diri dan menyatakan yang kami adalah etudiant (sebutan Inggerisnya student) di Universiti Kenitra.

Selalunya Arab di tempat kami ini memang mengenali pelajar Malaysia yang tak berapa kerat nih. Pelik juga dengan dia yang tak berapa tahu, bila ditanya dia berasal dari mana, dia menjawab yang dia belajar di luar wilayah Kenitra di sebuah Maktab al-Takwin al-Mu’allimin atau Institusi Pendidikan Guru.

Beliau mengajak kami berbuka puasa di rumahnya pada lusa, memandangkan beliau bercuti menyambut Ramadan pada masa itu. Jadi kami pun suka hati laa, dapat jemputan berbuka posa kat rumah Arab. Memang selalu dapat berbuka di rumah Arab ni, sampai kadang-kadang naik buhsan pun ada… sebab tak ada Bubur Lambuk eheheh asyik-asyik Harira iaitu sejenis bubur mereka yang dibuat dari 2kg tomato… kalau tak biasa makan, memang sakit perut…

Pada hari yang ditetapkan, kami menuju ke tempat yang dijanjikan beliau untuk berjumpa. Selepas kami berjumpa, kami berjalan menuju ke rumahnya yang agak jauh di celah-celah rumah Arab dalam kawasan yang agak sesak. Jadi kami memahami bahawa beliau bukanlah seorang yang berasal dari keluarga berada.

Masuk ke rumahnya, seperti biasa apa yang ada hanyalah beberapa bilik kecil dan agak sederhana keadaannya. Kalau di Malaysia ini, kita akan rasa sesak nafas laa. Tapi aku rileks jer dengan Wifaq, sebab kami dah sebati dengan budaya yang begitu.

Sebaik sahaj kami masuk, beliau memperkenalkan ayah dan bondanya yang berusia dalam awal 50-an. Mereka mengalu-alukan kami dan menganggap kami sebagai anak angkat mereka. Kami begitu gembira dengan perisytiharan tersebut eheheh. Sebaik sahaja masuk waktu berbuka, kami seperti biasa, makan buah tamar dan segelas susu dan terus menuju ke masjid. Kalau kat rumah sewa kami, melantak bagai nak rak, macam kita di Malaysia sekang ni, dah kenyanggggg baru pegi solat…

Jadi kami pun pergi laa ke surau berdekatan rumahnya. Kat Maghribi, surau dipanggil masjid sebab masjid ni tak didirikan solat Jumaat. Masjid yang buat solat Jumaat dipanggil Jamik dan musolla pula ialah tanah lapang sasar atau padang luas untuk solat hari raya. Kami pun bersolat di surau tersebut yang penuh sesak kerana kecil dan agak padat penghuninya.

Seusai solat, kami bertemu di luar menantikan Mohcine dan melihat ada seorang wanita tua mengemis mengharapkan sedikit habuan di tepi pintu masjid. Sebagaimana biasa kami memandang sepi kepada para pengemis yang begitu ramai di sana. Sebab jika kita menghulurkan sedikit wang kepada mereka, pasti yang lain datang mengerumuni kita seperti seorang aktor Hollywood dikerumuni peminatnya untuk mendapatkan autograf.

Selepas kami ternampak kelibat Mohcine tergesa-gesa keluar untuk mendapatkan kami. Kami pun segera beralih ke arah jalan menuju ke rumahnya. Semasa beliau sampai kepada kami dia segera menoleh ke belakang dan berpusing seperti terlupakan sesuatu. Dia berjalan pantas menuju kepada makcik yang sedang mengemis tadi, seolah-olah bertanyakan sesuatu. Seketika makcik itu bangun dan mengikutinya dari belakang. Dia mendapatkan kami dan memberitahu yang dia menjemput makcik tadi berbuka posa di rumahnya.

‘Allahu Akbar!’

Terkasimawati, kami melihat ke arahnya. Betapa baik akhlaknya yang tak pernah aku jumpa seorang yang sepertinya sejak aku aku kecil hingga ke hari itu. Seorang yang cukup baik hati dan tidak malu untuk berbuat kebajikan. Ini amat berbeza dengan masyarakat kita yang malu untuk menunjukkan kebaikan. Contohnya, sewaktu aku remaja, walaupun kita kesian melihat pakcik yang berdiri di dalam bas tidak dapat tempat duduk. Kita tidak bangun untuk memberikannya ruang, malah kita hanya berdoa agar ada insan lain yang sudi membantunya. Ini yang aku maksudkan, malu untuk berbuat kebajikan.

Aku sendiri payah untuk berbuat begitu, tetapi bila aku berada di luar negara. Budaya sebegini boleh dipupuk dengan baik. Dalam soal membantu orang lain tidak menjadi masalah. Tetapi bila pulang ke Malaysia, keadaan itu agak berlainan sekali aku rasakan. ‘Kotak’ budaya kita sukar dipecahkan kerana perasaan malu yang menebal dalam berbuat kebajikan. Hal ini sama seperti pelajar di sekolahku, mereka malu membawa buku atau membaca buku ketika berjalan atau bersiar-siar dengan alasan, nanti orang kata ‘budak pandai’ atau budak ‘nerd’ dan memacam lagi alasan yang b*d*h.

Berbeza semasa aku menaiki kereta api di Jerman dengan Ajoi. Aku melihat seorang remaja Neo-Nazi yang bertindik telinga dan hidung dengan pakaian dan fesyen rambut yang belum sampai ke Malaysia masa itu. Sebaik sahaja kereta api tiba, beliau menaikinya dan mencari tempat duduk dengan membuka buku untuk dibaca. Cuba kita perhatikan remaja kita di Malaysia. Mereka lebih suka berbual kosong atau mengganggu orang lain daripada membaca dan mengulangkaji pelajaran.

Moralnya: Lakukanlah kebaikan di bulan puasa ini dan bacalah buku sebanyak-banyaknya kerana bulan ini, wahyu pertama diturunkan adalah gesaan agar kita membaca (Bacalah!)… ini intipati daripada tazkirah aku kat murid di sekolah pagi tadi.

2 ulasan:

  1. salam ramadhan dan asalam taaruf

    menarik entry ni.boleh saya tahu pengalaman ustaz di Magribi.

    memang kdg2 kita terasa berat nak tolong orang wpun beri tempat dduk kat dalam bas kpd orangtua.

    BalasPadam
  2. salam...
    insya Allah saya akan cerita sedikit2 yang mana masih terpahat kuat di ingatan...
    benda baik ini memang nak kena asah dan asuh...

    BalasPadam