Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Isnin, 14 September 2009

Isu Tangkapan Mereka Yang Tidak Berpuasa



Berita Harian - 14/09/2009

Mesir perjelas tahan penduduk tak puasa
KAHERAH: Pihak berkuasa berhak menahan dan mendenda warga Mesir yang makan di khalayak ramai ketika Ramadan, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Bagi Media dan Penerangan, Abdul Karim Hamdy, kelmarin.

Polis menyasarkan mereka yang makan di khalayak ramai sebelum waktu berbuka dan sudah menahan sekurang-kurangnya 155 orang termasuk seorang lelaki yang mendakwa membeli jus untuk keluarganya. Abdul Karim Hamdy berkata, kempen itu dilancarkan pegawai polis di beberapa direktorat keselamatan.

Katanya, 200 orang yang berbuka di khalayak ramai sepanjang Ramadan sudah dikenakan tindakan berdasarkan undang-undang. Beliau mempertahankan kempen yang mengundang kebimbangan berhubung kemungkinan polis bertindak keterlaluan. – Agensi

-------------

Semalam aku berjumpa dengan seorang rakan. Beliau menceritakan terdapat segenlintir umat Islam tidak berpuasa pada petang itu. Sewaktu beliau memarkir kenderaannya, kelihatan di sebelahnya seorang lelaki Melayu sedang menghisap rokok 'dengan penuh bangga' tanpa rasa bersalah.

Situasi ini sering terjadi di sekitar bandar atau daerah kecil ini. Jika nada pergi ke pusat-pusat hiburan yang mempunyai games dan snooker. Di situ pemuda pemudi Islam akan melepak dan tidak berpuasa dengan jayanya. Adakah anda tahu kenapa ini terjadi?

Antara faktornya yang terpenting:

  1. Kejahilan agama.
  2. Kurang penguatkuasaan pihak berkuasa.

Aku tidak mahu memperkatakan mengenai kejahilan agama, kerana setiap hari ada program agama sama ada di masjid, sekolah, akhbar, televisyen, radio dan pelbagai lagi sumber yang ada masa kini. Jadi, tiada asas untuk aku meniti di atas alasan kejahilan beragama bagi generasi Melayu dekad ini. Segala sarana tersebut telah diketahui mereka dan berupaya untuk mencapainya. Memang tiada alasan 'jahil' untuk mereka.

Aku hanya ingin memfokuskan pada faktor kedua iaitu kurangnya penguatkuasaan pihak berkuasa. Anda tahu? Di negeri Pahang contohnya, penguatkuasa agama yang ditugaskan menangkap mereka yang tidak berpuasa hanya seorang di setiap kawasan. Jika Pahang mempunyai 11 daerah, cuma ada 11 orang penguatkuasa di seluruh negeri Pahang.

Keadaan sebegini langsung tidak memberi apa-apa kesan dalam usaha menangani masyarakat Islam yang tidak berpuasa. Hampir setiap lokasi di setiap bandar mempunyai port untuk membeli makanan bagi mereka yang tidak berpuasa. Jika di restoran non-muslim yang hanya menjual nasi ayam satu periuk pada bulan biasa. Namun, di bulan mulia ini mereka terpaksa memasak 4 periuk nasi ayam untuk dijamu kepada umat Islam yang tidak berpuasa. Cerita ini bukan rekaan, tetapi apa yang aku dengar sendiri dari mulut mereka yang tidak berpuasa dengan bau rokok yang menyeka di hidung.

Bagi sesetengah orang, mereka pasti akan menyatakan bahawa aku seorang ustaz yang tidak menegakkan amar makruf dan nahi mungkar. Aku hanya mampu menjawab, "aku mencegah dalam tingkatan yang berbeza menurut kelemahan iman sebagaimana yang tersebut di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abu Said Al-Khudri bersabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam: Barangsiapa di antara kamu melihat sesuatu yang mungkar, hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Jika tidak mampu (dengan tangannya) hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Jika dia tidak mampu (dengan lidah), hendaklah dia mengubah dengan hatinya. Dan yang demikian (dengan hati) adalah selemah-lemah iman."

Oleh itu, aku pernah mencadangkan agar hal ini dilakukan bersama antara penguatkuasa jabatan agama dengan pihak polis. Tetapi, saranan aku itu ditolak oleh mereka yang mendengarnya kerana menurut mereka, polis pun ramai tidak berpuasa. sekali lagi aku buntu memikirkan keadaan ini.

Semalam aku berfikir kembali, alangkah baiknya jika penguatkuasa pihak jabatan agama membuat perjanjian persefahaman dengan pihak Majlis Daerah Tempatan dalam menangani soal ini. Tidaklah Majlis Daerah dan Perbandaran hanya menguatkuasakan undang-undangnya yang terhad kepada menyaman kenderaan yang salah parkir atau tidak meletakkan tiket parkir sahaja.

Apabila diletakkan kuasa penguatkuasaan itu hanya kepada jabatan tertentu, maka ia akan menjadikannya tidak efisien. JPJ hanya boleh menyaman lori besar yang lebih muatan, Polis Trafik pula menyaman mereka yang hanya memandu laju, manakala pihak JAS hanya menyaman kenderaan yang mengeluarkan asap tebal yang boleh menjejaskan alam sekitar. Usaha ini sepaptutnya disepadukan dengan kerjasama antara semua pihak dalam menangani dan mengatasi masalah keselamatan jalan raya.

Penguatkuasaan pada zaman kerajaan Islam dahulu yang dikenali sebagai hisbah dan penguatkuasanya dipanggil al-Muhtasib. Oleh itu, kini yang paling layak untuk mengepalai usaha menangkap atau menahan mereka yang tidak berpuasa ini adalah Polis, jika tidak berupaya dilaksanakan. Tugasan ini boleh dialihkan kepada para penguatkuasa Majlis Tempatan dan Daerah. Seandainya usaha ini juga tidak mempunyai jalan keluar, pihak Majlis Agama sepatutnya menubuhkan satu Briged Muhtasib dari kalangan orang awam yang secara sukarela untuk membantu usaha murni ini.

Imam Al-Ghazali (w.505H) dalam kitab Ihya Ulumiddin pernah membicarakan mengenai hisbah ini, bukan sahaja beliau membicarakannya dari aspek feqah semata tetapi penekanan juga diberikan dari aspek akhlak penguasa hisbah. Beliau membahagikan kepada lima cara untuk penguasa hisbah membenteras kemungkaran iaitu:

  1. melalui penerangan,
  2. nasihat serta peringatan yang lembut,
  3. mengherdik kata-kata keras yang boleh menyedarkan,
  4. mencegah dengan tangan dengan serta merta dan
  5. memberi amaran yang menginsafkan.

( al-Zubaidi, al-Ithaf al-Sadah al-Mutaqin, 1989. jil. 8, hal. 27)

Jadi, sesiapa yang terbaca pesanan aku ini, hebahkan kepada yang lain agar ia sampai kepada pihak pemerintah untuk mereka menggubal satu dasar yang lebih berkesan demi menyelamatkan maruah umat Islam yang kian tergadai.

Wa biHi nasta'ien.

Walhamdulillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan