Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Jumaat, 11 September 2009

Dihalang ambil UPSR - laporan Metro





Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my
GURUN: “Saya sangat sedih apabila guru mengatakan pada anak saya buat kotor kertas peperikaaan saja sekiranya anak saya mengambil peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), baru-baru ini.

“Saya tahu anak saya kurang cerdik, tetapi janganlah dia cakap macam itu. Lebih kecewa guru terbabit kata kalau tak datang satu hari peperiksaan, tidak payah datang langsung,” kata Rohani Ahmad, 45, ibu kepada Mohd Khairul Anuar Md Isa, 12, yang mendakwa anaknya takut ke sekolah kerana ‘fobia’ dengan kata-kata guru Sekolah Kebangsaan (SK) Paya Mengkuang, kelmarin.

Rohani berkata, dia kesal dengan tindakan pihak sekolah kerana cuba mempermainkan anaknya sehingga dia takut untuk ke sekolah. “Beberapa hari sebelum menduduki peperiksaan UPSR Selasa lalu, Mohd Khairul ada cakap dengan saya seorang guru bagi tahu supaya tidak perlu datang ke sekolah.

“Dia takut untuk ke sekolah pada hari pertama peperiksaan kerana gurunya pesan supaya jangan datang kerana buat kotor kertas peperiksaan saja.

“Hari kedua saya cuba pujuk dia lagi, tetapi Mohd Khairul tetap berkeras tidak mahu ke sekolah kerana takut dengan guru sekolah,” katanya yang ditemui di rumahnya di Kampung Paya Mengkuang, semalam.

Katanya, pada hari kedua peperiksaan itu, suaminya Md Isa Ahmad, 52, turut menghantar anaknya ke sekolah berkenaan, tetapi sebaik tiba di hadapan pintu sekolah anaknya tidak mahu masuk dan berkeras mahu balik ke rumah.

“Saya sedih sangat sebab anak saya diperlakukan demikian...walaupun dia kurang cerdik, tetapi berilah dia peluang untuk mengambil peperiksaan ini.

“Saya memang tidak berpuas hati dengan pengurusan sekolah. Sepatutnya pihak sekolah menghubungi waris sekiranya terdapat murid mereka yang gagal hadir bagi menduduki peperiksaan UPSR,” katanya yang bekerja sebagai operator pengeluaran di sebuah kilang plastik.

Sementara itu, Guru Besar SK Paya Mengkuang, Hasnah Hussin yang berada di rumah keluarga Mohd Khairul memohon maaf dan menganggap kejadian itu salah faham.

“Saya merayu supaya perkara ini tidak dipanjangkan kerana ia berlaku akibat salah faham.
Sudah menjadi kelaziman kepada guru sekolah untuk mengingatkan murid mereka supaya menghadiri kertas peperiksaan UPSR.

“Mungkin guru itu cuma melawak saja, tetapi Mohd Khairul menganggap perkara itu serius.
“Ia sebagai peringatan kepada semua murid supaya jangan ponteng pada hari peperiksaan nanti. Saya mohon maaf kerana salah faham itu.

“Bagi pihak sekolah juga kami berusaha untuk merujuk Mohd Khairul ke sekolah khas,” katanya.

Komen Aku yang juga sebagai pengawas peperiksaan UPSR:
Masalah ini sering timbul sewaktu UPSR kerana:

1- Guru begitu inginkan pencapaian yang terbaik bagi keseluruhan keputusan UPSR di sekolahnya. Ini kerana setiap murid akan menyumbang keputusan bagi setiap peperiksaan yang diduduki mereka. Hanya seorang murid yang 'gagal' ia akan memberi 'kesan besar' pada keseluruhan keputusan atau peratusan pencapaian sekolah tersebut.

2- 'Segelintir guru' begitu bersungguh-sungguh untuk mendapatkan pencapaian ini bagi meraih bla... bla... bla... sebagai satu kebanggaan buat mereka. Murid yang tidak boleh memberi atau gagal mendapat keputusan terbaik 'cuba' dipinggirkan seperti laporan di atas. Tidak semua guru berbuat demikian, kerana UPSR tidaqk membolehkan guru tersebut naik gaji, mendapat bonus dan muridnya juga masih belum berpeluang ke universiti. Jadi, kesungguhan agresif tersebut sewajarnya dielakkan oleh guru yang matang dan profesional.

3. Cuba fikirkan jika anak kita yang dipinggirkan sebegitu kerana kebodohannya, sudah tentu kita pun tidak mahu perkara begitu berlaku kepada kita. Di sini perlunya guru-guru melaksanakan kursus kendiri (LDP) yang lebih menjurus kepada penerangan berkaitan 'empati'. Kadangkala 'segelintir' guru dengan label 'guru' ia menganggap keputusannya adalah betul belaka dan tidak boleh ditegur.

4. Ini belum lagi kes-kes GB yang berjawatan tinggi tersebut. Namun aku memuji tindakan GB SK Paya Mengkuang di atas yang pantas bertindak, sekalipun dia seorang wanita. Ini kerana ada 'segelintir' GB wanita yang tidak atau enggan mempertahankan gurunya sendiri. Kadangkala mereka lebih beremosi, cerewet, mementingkan diri, 'syok sendiri' dan pelbagai bentuk sikap yang tidak sewajarnya dilaksanakan sebagai ketua pentadbir penjawat awam. Aku bukan hendak menuduh atau mentohmah, sekalipun aku tidak pernah berada di bawah kelolaan seorang GB wanita setakat ini. Tetapi, inilah yang sering diceritakan oleh rakan-rakanku di sekolah lain yang dipimpin oleh GB wanita. Hari Sabtu pun kena datang ke sekolah untuk diadakan mesyuarat atau sekadar gotong royong, selain bebanan setiap hari di sekolah. Jadi reaksi aku pada GB SK di atas, tahniah!

5. Sebahagian guru lebih mementingkan kejayaan keputusan murid mereka dengan keputusan 5A. Berapa orang yang memperolehinya, bilangan tertinggi di antara sekolah, pencapaian keseluruhan dan pelbagai lagi 'agenda' yang cukup membanggakan. Sememangnya 'kita' sebagai guru, apatah lagi ibu bapa patut berbangga dengan pencapaian ini. Tetapi, kita perlu melihat kepada kefahaman mereka pula, sejauh manakah kefahaman mereka terhadap nilai ilmu pengetahuan. Kita tidak mahu anak murid kita diperlakukan seperti robot.

Mereka berjaya dalam subjek mata pelajaran, tetapi pincang pada kefahaman dan tujuan mereka menuntut ilmu. Sogokan sebegini hanyalah unsur hedonisme yang tidak mempunyai roh dalam menuntut ilmu pengetahuan. Mereka akan belajar bersungguh-sungguh setakat UPSR, PMR, SPM, STPM.... Ph.D dan habis. Bila tamat bahagian terakhir ini, cukup setakat itu dan mereka merasakan mereka sudah habis bijak.

Segala kenyataan mereka adalah benar belaka! Nilai kebenaran dinilai menerusi pangkat dan jawatan. Cukuplah... masyarakat kita perlu pendidikan yang lebih matang dan mampu dijiwai oleh mereka dalam kehidupan seharian. Biarpun murid ini tidak mendapat 5A, usahlah mereka disisih kerana faktor ini. Yakinlah, mereka ini akan tetap berjasa kepada masyarakat walau sekecil mana pun sumbangan mereka.

Setakat itu sahaja yang aku nak cerita, ini bukan tuduhan atau tohmahan... tetapi rasa yang aku pendam dah lama dalam hati aku melihat corak pendidikan yang diterapkan di Malaysia. Murid-muridku ditekankan dengan pencapaian cemerlang, tetapi sayang mereka kosong dari aspek pemahaman rohani keilmuan itu sendiri. Sasaran mereka dalam belajar ialah 5A, tetapi dari 'aspek lain' tidak diberatkan oleh guru terbabit.

Pincang kefahaman mereka ini, disebabkan apabila hampir tiba waktu peperiksaan solat Hajat dianggap sebagai mukjizat dari Allah yang boleh membantu mereka. Aspek agama, diletakkan sebagai satu fahaman yang diperalatkan dan kadangkala dicampuri bidaah yang merosakkan. Perkara ini perlu diniali semula dengan sebaiknya, agar kemajuan sekolah dan pendidikan negara berdaya saing tanpa meminggirkan peranan akademik dan agama yang perlu seiring dan sejalan. Cewahhh!

Wallahu a'lam.!

p/s: Cikgu lain jangan marah naa... aku pun cikgu macam hangpa jugak... tapi kepala aku lain sket dalam byk hal...

1 ulasan:

  1. betui..betui tu cek egu.. akak setuju.. akak pun hangin jugak dgn cikgu sekolah anak sulung akak tu.. asik kata bodosh je kat budak2 darjah satu kalau silap sket.. budak darjah satu tinggal buku pun dirotannya.. seb baik pak mak dia sebok.. x sempat nak serang cek egu hindia tu.. kalu x tau le nasib dia.. eheheh

    BalasPadam