Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 24 Ogos 2010

Mercun HARAM dari pelbagai aspek


Antara sebab utama kita perlu mengHARAMkan permainan mercun:

  1. Aspek agama sebab main mercun ni adalah perbuatan org yg beragama buddha. Time raya Cina jer mesti dia bakar mercun supaya hantu lari. Jadi bila kita menyambut satu budaya bangsa lain ia adalah Haram. Nabi larang dengan sabdanya, "man tasyabbaha bi qaumin fahuwa minhum". (Sesapa yang menyerupai suatu kaum, maka mereka dari kalangan mereka lah juga). Ada orang nak pakai baju raya macam baju tok sami? Style baru katanya.... jadi haram ler kalo wat jugak.
  2. Aspek ekonomi plak, setiap perkara yang membawa kepada pembaziran dan tidak berfaedah dilakukan adalah Haram. Beli mercun 30 batang dengan harga sampai RM400, lepas tu bakar tak sampai 10 minit. Bayangkan kalau duit RM400 tu disedekahkan kepada anak yatim, besar faedahnya kan?
  3. Aspek kesihatan plak, Firman Allah: Jangan kamu campakkan tangan kamu dalam kebinasaan. Jadi, main mercun ni sememangnya berbahaya. Boleh memutuskan jari sendiri, mencederakan org lain dan membakar rumah jiran tetangga. Orang lain seronok beraya, yang anak cucu kita beraya di spital... jadi jgn memudaratkan diri!
  4. Aspek sosial plak, kalo kita beri kebebasan kepada anak2 main mercun ini. Ia mampu mengganggu ketenteraman masyarakat dan kwsn kejiranan. Ganggu anak jiran nak tido, demam, sakit dll. Ganggu atuk nenek nak solat terawih dan ngaji Quran. Kalo dia main dlm rumah dia tak per... nih dia baling merata naik atas bumbung jiran... melatah2 makcik tu sambil basuh pinggan, kira ok lagik... kalo sakit jantung amacam? Tak ke bungkus macam kuih lopis nanti.... hush! tak beraya org tua tu nti...
  5. Tambah ler satu lagik... bebelan ku ini. Aspek kejiwaan pun ada gak sebenarnya. Kalo org nih terganggu pemikirannya dek bunyi letupan sokmo... ganggu anak/baby dia nak tido... menyirap je darah nye... kalo sirap limau ok lagik time buka pos...a... nih 'sirap darah suam' dek api kemarahan ke budak main mercun. Kalau jiran tu kuar rumah dan dia tangkap anak kita yg duk cucuh mercun dan bagi pelompang sekali. Apa perasaan kita? Tentu marah jugak. Jadi jiwa dan mental antara jiran mula tak berapa normal. Nak marah salah, tak marah kang pon salah... jadi semua tunjuk moncong sedepa. Trauma cenggini bakal berlarutan sampai raya 2 tahun lagik kalo tak dibendung dari sekarang.....

Tiada ulasan:

Catat Komen