Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Jumaat, 2 Oktober 2009

PnP Selepas Hari Raya

Nampak tak gambar nombor satu tu, ada benda bulat kat atas bumbung. Itulah piring Astro yang membezakan bumbung zaman dahulu dan zaman sekarang hehehe...


Hari ini aku tidak ada apa nak diceritakan kecuali kisah anak muridku yang semakin berserabut kerana banyak makan kuih raya. Apabila masuk sahaja di dalam kelas pelbagai cerita mula kedengaran mengenai hari raya. Ada lagi yang masih belum 'berjaya' mengikut jadualnya dan ada juga yang sudah kehilangan jadual kelasnya, lalu banyaklah alasan mereka tidak membawa buku. Itu belum lagi kes tak ada pensel dan pemadam.

Hari ini aku baru masuk ke topik Baiti (Rumah Saya). Bila nak sebut sahaja tentang rumah, sudah pasti pelbagai ragam cerita mengenai rumah mereka. Ada yang besar, ada yang kecil dan bermacam-macam lagi. Apabila kalimah pertama yang aku perkenalkan kepada mereka dalam pelajaran hari ini ialah kalimah Saqfun (atap/bumbung) maka sibuklah mereka menunjuk ke arah siling. Suara hingar bingar terpekik terlolong usah nak cerita la macamana bunyinya.

Seingat aku, baru-baru ini ada seorang guru ganti yang mengajar di sekolah aku. Dia seorang yang hensem, jadi ramailah budak-budak ini 'terkipat' agaknya. Dia pula seorang yang lemah lembut dan menyukai kanak-kanak. Pada mula-mula beliau mengajar, aku sering melihat ada kelas yang ditutup pintu depan dan belakang. Pastinya aku tertanya-tanya, mengapa ditutup pintu tersebut sewaktu pelajaran berlangsung.
Rupanya cikgu yang baru ini seringkali menutup pintu semasa mengajar. Ini adalah satu kebiasaan bagi seorang guru yang baru nak mengajar. Suaranya masih baru hendak diperdengarkan, perasaan malu, segan dan pelbagai lagi perasaan timbul pada waktu mula mengajar.

Selepas dua minggu, aku seringkali dikejutkan dengan tempikan seseorang, persis pahlawan di zaman purba. Rupanya guru tersebut tidak lagi menyayangi suaranya yang kuat dan lantang. Tapi sayang, suara tersebut sudah tidak menjadi 'nada ketakutan' buat anak muridnya yang sudah mengetahui sikap dan 'kelembutannya' pada awal perkenalan mereka dahulu. Itulah keistimewaan murid-murid di sekolah rendah.

"Saqfun!" Aku separuh menjerit.

"Saqfun!" Diikuti oleh murid-muridku dengan riang gembira.

Budak-budak mana ada sedih dan gundah gulana, semua bagi mereka adalah ceria gembira bergelak ketawa. Cuma, apabila sesuatu tidak diikuti, pasti wajah mereka masam mencuka, tanda marah dan protes. Mereka adalah makhluk yang cukup berterus terang!

"Saqfun, apa murid-murid?" Soalku semula memastikan mereka mengingati apa yang disebut sebentar tadi.

"Bumbung! Ustaz...."

"Atap! Ustaz...."

"Woiii bumbung laa..."

"Bukan, atap laa..."

Hal begitu pun boleh menimbulkan pertikaian dan pertelagahan. Sedangkan kedua kalimah membawa maksud yang sama.

"Okey, bumbung dan atap itu sama sahaja. Siapa yang hendak duduk di atas bumbung?" Ujarku bersahaja.

"Siapa yang teringin duduk berehat di atas bumbung sekolah di tingkat 3 itu?" Ulangku lagi dengan nada sedikit tegas. Semua muridku seakan terdiam sebentar, berfikir lagaknya.

"Siapa yang bising-bising lagi, nanti ustaz letak kat atas bumbung tu! Nak ke tak nak?"

"Tak naaaak!" Sambut mereka beramai-ramai.

"Okey, kita sambung semula pelajaran kita.... bla... bla..."



*Moralnya: Kadang-kadang kena guna ketegasan sedikit untuk kontrol mereka di dalam kelas. Jangan ikut sangat perangai mereka, atau biarkan sahaja mereka dengan perangainya. Kasi layan baik punya dalam segenap hal, tapi dalam sesuatu hal yang penting tidak perlu kita berkompromi dengan mereka.... zasss!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan