Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Jumaat, 16 Oktober 2009

Kami menyambut seruanMu Ya ALLAH!

LabbaiKa Allahumma labbaiK
LabbaiKa laa syarikalaKa labbaiK
Innal hamda wa al-ni'mata
laKa wal-Mulk La syarikalaK!

Musim haji pada tahun ini 1430H kami turut menyertai jemaah haji dari seluruh pelusuk dunia Islam. Doakan kami mendapat haji yang mabrur kerana haji yang mabrur tiada ganjaran yang terbaik melainkan syurga (mafhum hadis). Kami akan mendoakan kalian turut memperolehi rezeki yang banyak dan dapat mengerjakannya pula pada masa hadapan, insya Allah!

Namun perlu ada tekad dan usaha dari diri kita sendiri untuk melaksanakannya di samping berdoa dan berazam yang tidak putus-putus. Kali terakhir ana menunaikan umrah ialah pada tahun 1999-2000 dan berdoa untuk kembali semula ke sana bagi menunaikan haji pula pada masa yang akan datang dengan ditemani isteri. Niat tulus suci ana ini boleh dikatakan saban tahun ana berdoa, tetapi pelbagai halangan dan rintangan yang membuatkan segala persiapan ini tergendala dan menemui jalan buntu.

Alhamdulillah, selepas berdoa selama 10 tahun ana berjaya menunaikan haji dengan isteri pada tahun ini iaitu tahun 2009. Semoga Allah Taala menerima ibadah haji kami ini sebagai haji yang mabrur.

Allahumma amin!
Moralnya: Amalan baik yang dihajati perlu diiringi dengan doa dan usaha yang tidak putus-putus. Insya Allah, akan dikabulkan oleh Allah Taala walaupun masanya terlalu panjang. Alhamdulillah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan