Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 19 Mei 2009

Ke Jengka Pusat atau Bandar Jengka (kini – Bandar Tun Abdul Razak)


Selepas pulang dari kerja iaitu pagi di sekolah dan petang di kedai. Ibu saudara pupu aku atau jika dipanggil oleh orang Utara sebagai Mak Menakan Pupu aku telah datang dari Kedah untuk menghantar anaknya ke Pusat Matrikulasi Jengka. Pada jam 6.00 petang kami ‘berambat’ [1] pulang untuk menghantar mereka terus ke Jengka di rumah seorang lagi saudara yang bekerja di UiTM Jengka. Aku sendiri belum pernah berkenal dengannya.

Jadi, malam itu kami bersolat Maghrib di sana. Selepas berbual-bual dan makan malam di sana. Kami segera bertolak [2] pulang ke rumah. Semasa keluar dari rumah itu. Aku teringatkan sebuah buku yang aku pinjam dari Syeikh Ali bin Nayif yang masih belum sempat ku pulangkan. Aku meminta izin ibuku untuk menyinggah sebentar di rumah syeikh tersebut. Selepas itu, aku segera ke sana dan membawa sedikit buku hasil karyaku untuknya sebagai hadiah. Apabila sampai di hadapan rumahnya. Aku segera memberi salam dan kebetulan beliau sedang menghadap komputernya. Beliau menyambutku dan bertanya khabarku.
Aku masuk dan berbual-bual dengannya sebentar bagi menyatakan tujuan asalku. Agak lama kami berbual mengenai buku dan penulisan. Ratusan karyanya di dalam komputer masih belum dihasilkan sebagai buku. Berbeza dengan aku yang tidak setara ilmuku berbandingnya, sudah hampir 15 buah buku berjaya dihasilkan dan dipasarkan. Sementelah buku yang agak basis dalam setiap topiknya.

Aku rasa malu sendiri di hadapannya. Sedangkan bagi sesetengah pembaca, mereka menyatakan buku itu agak ilmiah dan sukar dihadam dengan sekali baca. Tapi bagi aku, aku malu dengan karya garapan aku yang tidak seberapa itu. Hingga kini aku tidak mahu menggelar diriku sebagai seorang penulis dan aku tidak merasa bangga dengan bakat yang jauh dari diriku.
Syeikh Ali begitu bersemangat apabila aku nyatakan yang aku akan cuba mencari pihak yang ingin mencetak bukunya itu. Berulang kali beliau nyatakan kepadaku. “Hasil tulisanku ini, semuanya untuk manfaat umat Islam seluruhnya.” Beliau menegaskan, “Kita semua akan mati, tapi ilmu ini tidak akan luput apabila dibaca sekalipun penulisnya telah mereput di dalam kubur.”

Aku berasa jauh… jauh dengan upayanya dan jauh dari niat utamanya. Kadangkala aku cuba mencari ‘makan’ dengan penulisan. Tapi hasilnya tidak seberapa bagi penulis buku agama seperti aku. Akhirnya, selepas aku menghilangkan cita-cita itu dan mengikhlaskan niatku sebagaimana Syeikh Ali berpesan semula kepadaku pada malam itu.

Baru aku lihat dan terkesan, bahawa 2 3 tahun hasil kerjaku terhenti kerana tidak punya dorongan daripada Allah. Sebaik sahaja aku memantapkan usaha dengan niat untuk menyebarkan ilmu kepada mereka yang ingin tahu. Aku berjaya menyiapkan hampir 8 penulisan dalam masa 3 tahun. Berbeza sungguh…

Walaupun tidak sampai 15 minit kami bertemu. Beliau sempat memberiku 3 biji buah epal sebagai bekal pulang. “Tiada apa yang boleh diberikan kepada tetamu.” Ujarnya selepas aku meminta izin pulang.

Moral: Kata ulama, “jika angan-angan itu adalah suatu yang buruk bagi orang awam. Namun, angan-angan itu adalah suatu yang baik bagi para penulis dakwah. Kerana jika mereka tidak berangan-angan sudah pasti sesebuah hasil penulisan itu tidak akan menjadi kenyataan.”

1- Berambat = hambat atau kejar - berkejar.
2- Bertolak = bergerak pulang. Bukan menolak kereta untuk pulang, jika bertolak kereta, mungkin dua hari lagi kami belum sampai ke rumah.

1 ulasan:

  1. salam ustaz
    subhanallah teguran Allah yang penuh harganya..

    BalasPadam