Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 19 Mei 2009

Kembara ke Kapar


Dalam minggu lepas, aku telah pergi ke Kapar dengan isteri yang tercinta. Kami bertolak seawal jam 6.00 pagi dari Temerloh. Apabila sampai di Kapar, jam baru menunjukkan pukul 9.00 lebih. Kami meronda-ronda di pekan Kapar untuk menjual ‘buku terpakai’ pada mulanya. Namun, kedai yang dicari tidak berjumpa.

Akhirnya kami berhenti makan sebentar dan menyambung semula pencarian, hampa jua akhirnya. Inilah akibat terlalu mengikut kata SMS. Apa pun kerana kesilapan ini juga, kami berjaya sampai ke Kapar buat pertama kalinya. Ini pun hanya sekadar meng’gagau’ mengikut signboard sahaja daripada gambaran yang diberikan oleh GPRS sebelum itu.

Apa pun best juga ke tempat orang, sambil berjalan-jalan. Boleh juga melihat suasana pemandangan yang cantik. Antaranya pemandangan pokok kelapa di atas, pada mulanya aku sangka ia adalah pokok kelapa. Tetapi selepas diamati, aku perhatikan ia adalah pokok kelapa sawit. Keratan pangkal pelepahnya tidak kelihatan dengan jelas sebagaimana sebelah negeri aku di sini (Pahang). Manakala batangnya pula berbentuk bengkok, sama dengan pohon kelapa. Jika di tempatku, pangkal pokoknya tegak lurus.

Pangkal pelepahnya pula tidak ada yang tertanggal kecuali beberapa batang pokok yang tidak subur dalam sesebuah ladang. Pemandangan ini begitu menarik pada diriku. Jika Malaysia boleh hasilkan ladang kelapa berhektar-hektar di sesebuah kawasan macam di Perak, sudah pasti negara kita mempunyai sebuah kawasan perladangan yang hebat di mata dunia.

Aku sendiri tidak tahu mengapa aku begitu memandang tinggi pada pohon kelapa yang sememangnya banyak di belakang rumahku. Tinggi sayup mencucuk langit. Aku sendiri tidak pernah memanjat dan apatah lagi meminum air kelapa muda hasil darinya. Cuma aku mengambil kelapa tua yang akan dikupas, dibelah dan dimesin untuk dibuat santan. Entah kenapa? Aku sendiri tidak pernah menemui jawapannya.

Moralnya: Berjalan-jalanlah mencari pengalaman. Seseorang yang tidak pernah nak berjalan, dia sendiri tidak akan mengetahui hakikat ‘kelelakian’ sebenar… ini peribahasa Arab Berber.
*Lupa nak cerita, sewaktu aku pulang melalui jalan Kelang, aku sempat bertemu dengan seorang rakan lama yang kebetulan bercuti pada hari itu. Banyak yang kami bualkan dalam tempoh sejam tersebut. Kalau nak tahu, masuklah ke dalam fotopagenya yang menarik...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan