Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Khamis, 7 Januari 2010

Bersiar-siar di Madinah 2009

Masa dulu sewaktu aku melakukan Umrah Ramadan pada tahun 1999. Aku sempat pergi berjalan ke beberapa tempat di sekitar Madinah al-Munawwarah. Itu pun dibawa oleh dua orang pelajar di sana iaitu almarhum syeikh Asim Salleh dan syeikh Husni yang kini menjawat jawatan pegawai di Jabatan Zakat Wilayah, suaranya sering berkumandang di radio IKIM.

Waktu itu kami berjalan pun atas ihsan mereka. Sebab kami memang 'sengkek' sebab tak ada sponsor. Semua kena simpan duit sendiri 'otek-otek' kata orang utara. Simpan sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Guna sikit-sikit, lama-lama habih!

Memang terima kasih banyak-banyak laa kat diorang time tu. Baru-baru ini bila aku kembali semula ke sana. Banyak perubahan yang berlaku, penstrukturan kota Madinah lebih baik dan tersusun. Almaklumlah, masa kami pergi dulu banyak lagi bangunan lama. Kami pun sekadar tidur di Hotel Abu Zarr, dah laa murah, tilam nipis dan bantal busyuk satu sorang... ok laa kan?

Baru ni aku ke Ipoh, terjumpa sorang tauke cina buat langsir. Aku dan isteri menemani kakakku yang menempah langsir kerana perlu menghiasi sebuah dewan makan di Perak. Tauke itu berbual banyak perkara denganku walau hanya sebentar. Dia mempunyai 4 buah kedai langsir di sekitar Ipoh. Banyak nasihat dan falsafah hidup yang dia cetuskan dalam menempuhi hidup dewasa ini. Apa yang dia banyak tekankan padaku ialah kesungguhan dalam mencapai apa yang kita ingini.

Dalam masyarakat Melayu ini, dia jelaskan bahawa kebanyakannya mahu kelihatan bergaya tapi dengan kos yang paling 'murah'. Dia kata padaku, "Kita nak guna kereta Mercedes, tapi mahu bayar harga kancil. Mana boleh dapat... Mau barang yang cantik, kena bayar harga mahal. Mau hidup senang, kena usaha lebih!"

Jadi, bila aku fikir semula. Banyak benda yang terpaksa aku korbankan untuk menunaikan fardu haji. Jika tiada pengorbanan yang sanggup kita lakukan, sudah pasti agak sukar untuk kita mencapainya. Aku berjumpa dengan jemaah dari Pakistan, mereka membayar harga yang mahal untuk menunaikan fardu haji.

Gaji seorang guru di Pakistan hanya sekitar RM500 sebulan. Bagi guru pencen yang aku temui itu, harga gajinya mengajar di tuisyen adalah lebih murah dan mereka tiada bayaran pencen tahunan atau bulanan seperti negara kita. Pencen bagi mereka adalah menganggur. Sebaliknya kita, gaji dan upah yang mewah boleh didapati jika kita melebihkan sedikit kerja dan usaha kita. Ini tidak termasuk dengan budaya MLM dan entah apa skim yang sering muncul setiap hari di negara kita. Insya Allah, ada usaha di situ ada habuannya.

Aku di hadapan masjid Quba, sebaik sahaja menuruni bas pelancong yang disediakan oleh pihak Tabung Haji. Di masjid ini ganjaran bagi mereka yang mengunjungi & bersolat di masjid ini sebagaimana Sabda Rasulullah SAW "Sesiapa yang berwuduk dari rumahnya, kemudian ia mendatangi Masjid Quba dan bersolat di dalamnya, maka baginya ganjaran pahala seperti pahala mengerjakan sekali Umrah"

Semasa hayatnya, Nabi Muhammad kerap mengunjungi Masjid Quba dan menunaikan solat sunat. Mengikut Hadis Ibnu Umar r.a: Sesungguhnya Rasulullah pernah berkunjung ke Quba' dengan menunggang binatang tunggangan dan juga berjalan kaki.

Telah diceritakan bahawa Nabi menziarahi Masjid Quba' pada tiap-tiap hari Sabtu dengan menaiki tunggangannya. Kadang-kadang baginda pergi ke sana pada hari Isnin. (Bukhari: Jumaat: 1117, 18, 1119. Muslim: Haji: 2478, 2483)

Sabda Nabi lagi: Sesiapa yang bersuci (mengambil wuduk) di rumahnya kemudian pergi ke masjid Quba' lalu mendirikan sembahyang di dalamnya, ganjarannya samalah dengan pahala ibadat Umrah. (Tirmizi: Sembahyang: 298. Ibnu Majah: Iqamat dan Sunatnya: 1401. Ahmad: Musnad Makkiyyin: 15414.)

Telah diriwayatkan juga bahawa Nabi bersabda: Sesiapa yang mengerjakan sembahyang di dalam masjid Quba' pada hari Isnin dan hari Khamis, Allah akan gantikan pahalanya dengan pahala ibadat Umrah. (Data http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Quba)
Bahagian luar masjid Quba' yang sempat aku snap selepas mengambil wuduk di ruang wuduknya di bahagian luar dan tepi bawah masjid.


Ini bahagian sebelah lagi. Waktu ini, aku tidak pandai lagi menggunakan kamera henpon Cokia ini kerana 'amat' jarang menggunakannya. Malah aku sendiri tidak mempercayai 'keelokan' gambarnya. Selepas beberapa kali aku try, memang gambarnya boleh dikatakan menarik jugak. Semua gambar di Tanah Suci ini aku gunakan kamera henpon tersebut. Alaa boleh laa... labuuu!


Selepas berada beberapa lama di masjid Quba, kami semua di bawa ke medan Uhud. Gambar atas aku sedang bersandar di dinding pemakaman Syuhada Uhud. Semoga Allah merahmati mereka semua. Pemandu pelancong yang didatangkan khas dari Universiti Madinah ini memang best, siap dia beri ceramah kat pakcik & makcik termasuklah aku ini sekali. Malangnya, aku lihat jemaah kurang beri perhatian, sama ada mic itu bunyi tak clear atau memang diorang tak beri tumpuan. Biasalah, masyarakat kita kan?

Depan bercakap, yang kat belakang pulak bercakap-cakap!

Tapi aku ingat satu hadis yang syeikh ini baca. "Kedua-dua Dajjal dan wabak tidak akan dapat memasuki kota Makkah dan Madinah" (Sahih Bukhari) Jadi, ia memproses semula pengetahuan aku bahawa jangan bimbang dengan penularan wabak H1N1 yang sedang melanda ketika itu.

Ini gambar Bukit Uhud, kalau dah besar macam ini bukan lagi dinamakan bukit, tetapi ia boleh dinamakan Gunung Uhud. Ia merupakan sebuah gunung yang paling besar di Madinah dan memanjang. Kalau melihatkan fakta sejarah yang menyatakan Khalid al-Walid berpusing mengelilinginya selepas melihat pasukan pemanah yang sudah lari meninggalkan Jabal al-Rumat. Sememangnya hebat taktik yang beliau sempat gunakan.

Gerakan kilat sebegini sememangnya mampu membuatkan pihak lawan, terpukul mundur ketika itu. Sedikit kesilapan percaturan boleh membuatkan peristiwa itu amat dikesali. Walaupun kesalahan sebilangan sahabat, namun iktibar kisah ini cukup memberi kesan besar kepada kehidupan kita pada hari ini. Jika tidak patuh pada perintah pemimpin, sudah pasti 'kekalahan' yang datang mengundang. Berfikirlah, kerana dengan berfikir lebih baik daripada banyak bercakap tanpa berfikir.

Selepas berlegar di medan Uhud, kami di bawa pula ke kebun sawit jengka. Real tak? Macam kebun kelapa sawit je! Tapi realitinya, ini kebun kelapa sawit di Madinah ehehe. Pohon-pohon kurma ini baru sahaja habis dituai buahnya. Musimnya baru sahaja berakhir dalam sebulan lalu. Jadi tak ada laa gambar buah kuma yang bergayutan di pepohonannya. Lenkali kita ambil gambarnya okey?

Gambar ini, aku berada di hadapan Masjid Qiblatain. Masjid Qiblatain ini bermaksud masjid dua kiblat merupakan salah sebuah masjid terkenal di Madinah. Masjid ini mulanya dikenali dengan nama Masjid Bani Salamah kerana masjid ini dibangunkan di atas bekas rumah Bani Salamah.

Dalam masjid ini kelihatan siling kapur yang mempunyai corak Maghribi. Biasanya siling kapur ini menjadi hiasan masjid di seluruh Afrika Utara terutamanya di Maghribi. Seni halus ini mula menjadi trend hingga ke masjid-masjid utama di seluruh dunia termasuk di Malaysia.

Ini adalah gambaran perkuburan Baqi' yang luas dari seberang jalan bertentangan. Kelihatan Masjid Nabawi dari jauh yang sememangnya terlalu jauh untuk berpusing di sekitarnya. Pusara ribuan para sahabat & ummahatul mukminin, ulama tabiin dan generasi berikutnya serta mereka yang terpilih bersemadi di dalamnya.

Ampunlah mereka dan kami semua ya Rabb!

Gambar ini sengaja diambil bagi menunjukkan terangnya cahaya matahari pagi di Masjid Nabawi. Jadi lihatlah sendiri panorama menarik ini...

Ini pula kelihatan para jemaah yang sedang bersiap menantikan masuknya waktu Maghrib. Jemaah mulai ramai dari sehari ke sehari. Pada senja tersebut, aku mengambil gambar ini sebagai hari akhir aku bersolat di Madinah dengan hasrat untuk kembali lagi ke sini. Kami akan bertolak ke Makkah sedikit hari lagi. Wassalam.

1 ulasan:

  1. salam
    alangkah indahnya pengalaman tuan dis ana.
    saya wallhua'lam bila akan ada rezki ke sana.

    BalasPadam