Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Isnin, 31 Ogos 2009

Matlamat Puasa Membersihkan Hati Nurani


Oleh: Mohd Fikri bin Che Hussain

Matlamat utama ibadah puasa ini disyariatkan antara lainnya adalah untuk membersihkan jiwa nurani daripada akhlak dan sifat yang buruk. Kewajiban berpuasa ini disyariatkan pada satu bulan yang mulia dengan dibelenggu para syaitan sepanjang waktunya. Penjelasan ini diperkuatkan oleh sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: “Apabila tibanya bulan Ramadan akan dibukakan pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka serta di belenggu para syaitan.”

Di samping itu, puasa juga dapat melumpuhkan gejolak nafsu yang membara. Keadaan lapar dan dahaga ini sebenarnya dapat mematahkan nafsu syahwat dan hasutan iblis. Oleh itu, di dalam sebuah hadis Rasulullah pernah mengingatkan kepada para pemuda yang tidak mampu berkahwin agar berpuasa untuk mengekang nafsu mudanya. Terdapat juga di dalam sebuah hadis yang lain Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, “Puasa itu adalah pelindung yang menjadi salah satu benteng daripada benteng-benteng orang Mukmin.”

Pernah suatu ketika seorang saintis pernah membentangkan kajiannya bahawa antara sebab galakan Nabi Muhamad agar kaum muslimin berpuasa pada hari Abyadh iaitu hari 13, 14, dan 15 menurut kalendar hijrah (lunar). Pada malam-malam bulan mengambang penuh itu berlaku pasang surutnya air laut. Air laut akan berlaku proses pasang surut dalam tempoh tersebut disebabkan graviti yang dihasilkan oleh bulan sejak jutaan tahun silam dengan kuasa Allah.

Begitu juga darah yang terkandung dalam tubuh badan manusia pada tempoh tersebut. Lalu Rasulullah s.a.w menggalakkan agar kaum muslimin berpuasa pada hari-hari tersebut kerana syaitan turut memainkan peranannya dengan bergerak cergas membisikkan kejahatan melalui salur darah yang turut mengembang pada diri setiap anak Adam ketika itu.

Kenyataan ini cukup jelas jika dinilai dengan saksama serta tidak langsung menyanggahi dalil yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad SAW seperti yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, "Sesungguhnya syaitan bergerak di dalam saluran darah anak Adam."

Oleh itu, puasa dari aspek rohani dapat menguatkan keperibadian dan meluhurkan budi, mencantikkan pekerti, membersih dan meningkatkan jiwa dari segala hasutan dan bisikan nafsu syahwat bukan hanya pada bulan Ramadan sahaja tetapi tetap berkekalan pada masa yang seterusnya.

Kedatangan Ramadan setiap tahun diumpamakan sebagai stesen tahunan yang dapat menjadi pencetus kepada setiap individu muslim untuk menyuci jiwa dari segala noda dan dosa serta berupaya meningkatkan keimanan kepada Allah yang Esa. Ramadan juga secara tidak langsung menjadi sesi pemangkin kekuatan iman pada bulan-bulan mendatang, sesi didikan untuk melatih diri dalam melakukan amalan baik, sesi penilaian diri serta meninjau keburukan yang patut dihindari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan