Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Sabtu, 25 Julai 2009

Latihan Dikir Barat Bahasa Arab di sekolahku...

Ini adalah sebahagian aktiviti yang dilaksanakan setiap tahun di sekolah-sekolah rendah j-QAF. Program ini adalah satu teknik memupuk semangat cintakan bahasa Arab dan menghidupkannya. Majlis tilawah, kalam jama'ie (choral speaking), nasyid dan sebagainya turut dipertandingkan saban tahun. Namun, pertandingan dikir barat ini agak berlainan kerana ia amat memerlukan kekreatifan dalam pelaksanaannya.

Pengalaman aku sendiri dalam dua tahun mengendalikan latihan seperti ini. Murid-murid yang melihat persembahan ini boleh dikatakan 'beratur panjang' untuk mencuba nasib sejak tahun lalu. Sampai ada yang merajuk kerana tidak terpilih. Begitulah kuatnya 'peranan' hiburan dalam dunia pendidikan. Jika kita menyuruh mereka belajar sahaja, sudah tentu mereka tidak akan melayaninya. Tetapi, apabila diselitkan unsur hiburan, pasti mereka mengingatinya dengan mudah.

Tidak hairanlah jika di negara Arab, Syeikh Rasyid Misyari al-'Afasi sendiri beralih kepada hafalan matan berlagu bagi matan-matan panjang di bidang ilmu Qiraat seperti Hirzu al-Amani wa Wajhu al-Tihani (Matn al-Syathibiyah), al-Durrat al-Mudhiyyah (Matn Abu al-Khair Ibn al-Jazari) dan Tuhfat al-Samannudiyah fi Tajwid al-Kalimat al-Quraniyah (Matn Ibrahim al-Samannudiy). Lihat di sini > http://www.alafasy.com/?PId=2&catId=3

Dengan cara sedemikian, ia lebih mudah diingati sepertimana saya masih dapat menyanyikan lagu twinkle twinkle little star yang dipelajari semasa tahun 2. Jika dibandingkan dengan perkara lain, tidak banyak yang mampu saya ingatinya di dalam Bahasa Inggeris. Moga dengan bentuk sebegini, murid-murid berminat mempelajari bahasa Arab pada masa hadapan. Insya Allah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan