Allah Taala said:

Thus, GOD does not change the condition of any people unless they themselves make the decision to change. [13:11]

Pesan Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam

Hadis riwayat Abu Dawud dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ia hadis sahih.
Daripada Abu Najih al-'lrbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan airmata. Kami bertanya: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertakwa kepada Allah 'Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa' Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu adalah sesat.

Selasa, 10 Mac 2009

Memori Wayang Suatu Ketika Dahulu


Masa aku bersekolah, aku suka menonton wayang. Setiap cerita aku akan tonton sama ada dengan rakan-rakan atau sendirian. Di bandar aku yang sepi, tiada sebarang petanda jelas yang aku perhatikan sebagaimana sekumpulan manusia yang menyatakan panggung wayang adalah tempat maksiat dan membawa keburukan. Ini tidak terjadi di bandar yang aku diami kerana seingat aku, aku tidak pernah melihat ada pasangan 'couple' yang menonton wayang bersama.

Pada saat itu, tidak seteruk masa kini. Pasangan muda berdua-duaan di atas motor ke sana ke mari juga kurang dapat dilihat. Mereka tidak datang ke panggung wayang untuk bercumbu rayu atau mencari peluang yang lain. Sebab kebanyakan yang datang pada masa itu adalah mat-mat rempit yang bercuti menghabiskan wang dari kerja menoreh di kampung. Keadaannya memang berbeza di bandar besar. Jika ada pun hanyalah suami isteri dengan anak-anak mereka dan pemandangan sebegitu terlalu kurang dan boleh dibilang bagi kaki wayang seperti aku.

Filem yang ditayangkan juga adalah jenis filem lama yang sudah sebulan terbit di pawagam besar di bandar besar. Jadi bagi aku yang tidak mempunyai video apatah lagi vcd dan dvd pada masa itu selain RTM1, RTM2 dan TV3 lebih banyak ke panggung wayang kecil berhampiran bandar ini. Lagi pun masa itu aku berada di asrama, TV pun tiada di asrama kecuali beberapa tahun aku ingin keluar darinya. Hiburan amat terhad dan almaklumlah sebagai seorang remaja aku perlukan hiburan.

Kini panggung itu tidak lagi berfungsi dan lambakan vcd serta dvd membuatkannya bankrupt secara perlahan-lahan. Panggung yang gelap dan berbau, cukup mendebarkan dengan lintasan tikus atau lipas di dalamnya. Tempat duduk dari kerusi kayu yang keras dan kipas besar yang bising bunyinya kerap mengganggu tontonan. Tapi kami tidak pernah bosan kerana itu sahaja sarana yang ada untuk berhibur. Filem-filem pula seingat aku yang pernah aku tonton adalah filem yang top tiada filem yang romantis lagi pada masa itu seperti filema hindi dsbgnya. Zaman aku bermulanya karier Jet Li sebagai Wong Fei Hong.

Ada sahaja filem Cina pasti aku dan rakan-rakanku yang menontonnya. Keadaan ini menjadikan kami kerap keluar asrama pada setiap malam hujung minggu. Aktiviti ini adalah antara aktiviti paling rahsia di sekolahku, jika diketahui oleh ustaz warden, bahaya besar yang bakal menanti. Tahu tak kenapa? Kerana setiap permasalahan disiplin akan dilaporkan kepada ibu bapa. Jika bapa aku tahu aktiviti ini, sudah pasti tongkat semambunya hinggap di belakang badanku yang sasa ini. Ayat yang akan diulanginya adalah, "orang suruh belajar rajin-rajin, dia perabihkan duit buat tengok wayang!"

Jadi aku terus menyimpan rahsia ini sehinggalah aku dewasa dari pengetahuan ibu bapaku. Ini kerana menonton wayang adalah satu sikap yang tidak baik bagi mereka. Walaupun ketika itu filem wayang ditapis dengan ketat. Pada hari ini, aku lihat filem dari VCD dan DVD tidak ditapis dengan baik. Penjualannya lebih berleluasa dan mampu dimiliki oleh kanak-kanak dan orang dewasa, malah ia tidak sesuai ditonton oleh keluarga di rumah.

Jadi perbezaan ketara antara wayang dan VCD dan DVD ini perlukan tapisan yang lebih baik bagi mereka yang menonton di rumah. Kalau tidak kantoi! Macam cerita yang aku dengar daripada rakanku bila waktu terluang si ayah membawa pulang kaset video cerita seram untuk ditonton bersama keluarga. Sebaik sahaja ditonton bermulalah adegan seram dan memalukan ditayangkan. Maka filem seram itu bertukar menjadi filem yang 'memalukan' pernah ditonton seisi keluarga. Berhati-hatilah...

Wallahu a'lam!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan